Redukcii učiva sa učitelia bránia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TV JOJ
Ministerstvo chce reformou ubrať z povinného učiva, aby žiaci získali viac priestoru na tvorivosť a naučené vedomosti dokázali uplatniť aj v reálnom živote.
Zmenšeniu rozsahu učiva sa nebránia len matematici, ale aj učitelia ďalších predmetov. Navrhujú naopak, aby sa žiakom pridali ďalšie hodiny.
ČTK to povedal odborník ministerstva školstva Miron Zelina, ktorý pracuje na reforme vzdelávania. Ministerstvo chce reformou ubrať z povinného učiva, aby žiaci získali viac priestoru na tvorivosť a naučené vedomosti dokázali uplatniť aj v reálnom živote.
K dohode, ktoré informácie sú pre žiakov už zbytočné, podľa Zelinu zatiaľ nedospeli ani poverené komisie, v ktorých majú zastúpenie aj učitelia. "Štyri alebo päť predmetových skupín chce viac hodín, než bolo doteraz," zhrnul Zelina. To je však podľa neho v rozpore so zámermi reformy. Viedlo by to totiž podľa neho len k tomu, že deti by v škole trávili viac času.
Autori reformy naopak očakávajú, že rozsah hodín by sa v budúcnosti nemal rozširovať a žiaci by sa mali učiť v širších súvislostiach. Aj preto by mali tradičné predmety nahradiť okruhy, ktoré by sústreďovali informácie napríklad z prírodných vied, ako sú fyzika či chémia.
Zámery ubrať z učiva kritizovala tento týždeň Slovenská matematická spoločnosť. Jej predstaviteľom sa nepáčilo, že by tomuto predmetu bolo venovaných menej povinných hodín. Poukazovali napríklad aj na to, že podľa medzinárodných testov už slovenské deti v matematike v porovnaní s ďalšími krajinami zaostávajú.
Zelina oponoval, že školy by mohli učiť matematiku v nezmenenom rozsahu aj v budúcnosti, ale bude to na ich rozhodnutí. "Neberieme hodiny, len ich rozdeľujeme na štátny a školský program. Vzťahuje sa to aj na iné predmety," dodal. Podľa Zelinu sú navyše horšie výsledky slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní dôkazom, že súčasný systém treba zmeniť.
Reformu vzdelávania by mal spustiť nový školský zákon, ktorý ministerstvo v súčasnosti pripravuje. Reálne zlepšenie výsledkov žiakov však možno podľa odborníkov očakávať až o niekoľko rokov. Prekážkou pri presadzovaní zmien môže byť aj odpor učiteľov. Tí sa podľa Zelinu síce väčšinou zhodujú na tom, že učivo je potrebné redukovať, ale určite nie v predmete, ktorý učia.