Vlaky sú zadarmo už tri roky. Cestujúci pribudli, no tržby sa nezvýšili
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Už viac ako tri roky funguje bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov. Vláda tým chcela vyťažiť železničnú dopravu naplno. Zisťovali sme teda, o koľko sa zvýšil počet cestujúcich, koľkí z toho sú platiaci a najmä - koľko stojí sociálne opatrenie vlády štátny rozpočet.
Po vyše troch rokoch preukazy na bezplatné cestovanie vlastní už približne milión ľudí a samotné vlaky sa naplnili o viac ako 50 percent.
"Došlo k výraznému nárastu zákazníkov. V roku 2014 to bolo 45 miliónov zákazníkov ročne, na tento rok máme predpoklad 74 miliónov zákazníkov ročne. Nárast zaznamenávame v posledných rokoch najmä u platiacich cestujúcich," uviedol generálny riaditeľ železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký. Napriek tomu ale viac ako tretina ľudí cestuje zadarmo a tržby z vlakovej dopravy sú stále nižšie ako pred zavedením bezplatného cestovania.
"Tržby z prepravy osôb ako vnútroštátnej tak medzinárodnej, tvorili v roku 2017 celkovú sumu 79 170 000 eur a v roku 2014 to bolo 87 752 000 eur," povedal riaditeľ komunikácie ZSSK Tomáš Kováč. "Hlavným finančným problémom verejnej vlakovej dopravy je to, že štát musí doplácať na dotáciách dokonca aj na tých cestujúcich, ktorí platia. Zhruba v pomere dva ku jednej," povedal analytik INESS Martin Vlachynský.
"Čiže, bohužiaľ, to vychádza tak, že čím viac cestujúcich sa vlakmi prepraví, aj tak treba stále viac dotovať, pretože len z tržieb cestujúcich sa to utiahnuť nedá," dodal Vlachynský.
Koľko ale reálne stojí dotovanie bezplatného cestovania, štát vyčísliť nevie. "Konkrétne finančné vyčíslenie nie je možné určiť vo všeobecnej rovine, pretože výšku finančných prostriedkov pre oblasť železničnej osobnej dopravy ovplyvňuje v každom roku niekoľko faktorov. Výpadok tržieb na úrovni trinásť miliónov eur v prvom roku fungovania bezplatnej dopravy je z tohto pohľadu najpresnejší, pretože reálne náklady sú blízke tomuto číslu," povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Pozrite si archívnu reportáž.