Od 1. septembra platí zákon proti byrokracii, ušetríme 13 miliónov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Do platnosti 1. septembra vstupuje zákon ľudovo nazývaný aj zákon proti byrokracii. Úradníci si už od nás nebudú môcť pýtať niektoré výpisy ani potvrdenia. Hľadať si ich budú musieť sami. Elektronicky.
"Od 1.9 teda občania už nemusia nosiť na úrady výpis z registrov, ani list vlastníctva. Zásada jedenkrát a dosť. Výsledok, ak štát má nejaký údaj, aby si úrady tieto výpisy zdieľali," vysvetľuje podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši. Podľa prepočtov úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, by mali ľudia ročne ušetriť až 13 miliónov eur a zhruba 600 000 hodín strávených na úradoch.
A budúci rok to bude ešte viac. Od prvého januára k týmto trom lastovičkám pribudnú aj výpisy z registra trestov a neskôr ďalšie. "Sú to opäť výpisy, ktoré sme vyberali podľa toho, že čo najčastejšie - potvrdenie o návšteve školy, potvrdenia o nedoplatkoch v sociálnej poisťovni, zdravotnej poisťovni a daniach," dodáva Raši. "Ľudia už ani pri návšteve mestských a obecných úradov nebudú potrebovať žiadne potvrdenia, s ktorými chodili na úrad doposiaľ, pretože zamestnanci úradov v mestách a obciach budú mať v databáze prístupy k týmto údajom. Ke to veľmi dobrý krok k zníženiu byrokracie," myslí si odborník na samosprávu Michal Kaliňák.
Zmena sa týka asi 40 tisícov úradníkov, ktorí by už mali byť pripravení. Pre každý prípad však Úrad vytvoril podpornú webovú stránku, aj špeciálnu telefonickú technickú podporu, ktorá im bude k dispozícii. Pomoc tam ale hľadať môžeme aj my. "Stopbyrokracii.sk. Pokiaľ má občan akýkoľvek problém, nájde časť pošlite podnet, dá kontakt, popíše problém a my to hneď budeme riešiť," informuje Raši.
Keďže však ide o citlivé údaje, prístup k nim budú mať úradníci na úplne verejne neprístupnom zabezpečenom portáli OverSi. Nikto z nich nebude môcť v údajoch vykonávať zmeny a úrad momentálne pracuje aj na tom, aby bolo možné presne identifikovať každého, kto si osobné údaje toho ktorého občana prezeral. Ak ste teda nejakú úradnú povinnosť dlhšie odkladali, možno sa to aj oplatilo. Ušetríte 1 cestu na úrad a 1 kolok. Vyžadovať naďalej fyzicky výpisy z obchodného, živnostenského registra a katastra nehnuteľností, sa však nemusí oplatiť úradníkom.
Za porušenie zákona hrozia inštitúciám sankcie - od 1 000 až do 5 000 eur.