Záujem o slovenské potraviny masívne rastie. Reťazce majú nedostatok dodávateľov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Už dlho sa hovorí o tom, že v obchodoch je málo slovenských potravín. V ostatnom čase sa ale zdá, že sa to mení k lepšiemu. Záujem o ne zo strany zákazníkov rastie a obchody sa musia prispôsobovať. Aká je momentálna situácia?
Slovenské výrobky začínajú byť stále populárnejšie. Nakupujúci po nich siahajú častejšie. "Rastúce mzdy, ktoré na Slovensku aktuálne máme a tiež rastúca informovanosť zákazníka sa premenili do toho, že rastie dopyt po kvalitnejších potravinách a potravinách, ktoré podporujú zdravý životný štýl," hovorí Stanislav Čajka, generálny riaditeľ Terno.
Nárast slovenských výrobkov v potravinách
To sa prejavuje aj v hľadaní lokálnych zdrojov dodávateľov potravín. Podľa prieskumu, ktorý si sieť nechala urobiť majú záujem o zdravé potraviny najmä mladšie ročníky - mamičky, či mladí progresívni ľudia. "Jednoducho hľadajú kvalitu, plnohodnotnú chuť a tiež hľadajú prístup k informáciám, teda odkiaľ ten produkt je, či aké ingrediencie sa do neho dávajú," vysvetľuje Čajka.
Ukazujú to aj čísla. "Veľmi dobre rastú oblasti čerstvých potravín, teda mliečne produkty, ovocie a zelenina, pekárenské a mäsové výrobky. Napríklad v sektore ovocia a zeleniny registrujeme 50% nárasty, pričom veľká časť je v oblasti bio ovocia a bio zeleniny. U mäsových výrobkov je nárast až 100%," potvrdil Čajka. Sieť sa začala zameriavať na dovoz bravčového a hovädzieho zo Slovenska, pričom absolútny boom zažívajú u kačacieho mäsa.
Zapojiť slovenských dodávateľov a lokálnych výrobcov nie je také jednoduché. Slováci vraj nie sú dostatočne iniciatívni. "Bol by som rád, keby boli iniciatívnejší. Ešte stále panuje obava ponúknuť svoj výrobok reťazcu. Hovorí sa, že pri vstupe do reťazca panujú striktné podmienky, ale nie je tomu vždy tak. Napríklad my 9 z 10 regionálnych výrobcov oslovujeme sami, navštevujeme farmárske trhy, alebo ideme formou odporúčaní od našich zákazníkov, využívame sociálne siete, vytvorili sme aj na našej stránke možnosť registrácie pre dodávateľov, do ktorej môže písať aj zákazník, ktorý má dobrú skúsenosť," opisuje Čajka.
Slovenský reťazec dáva priestor slovenským lokálnym a regionálnym výrobcom a dodávateľom. Práve to vyústilo do koncepcie Kraj. "V marci sme otvárali prvú predajňu, v súčasnosti ich máme päť. Už v začiatkoch sme hovorili, že to chceme postaviť na troch pilieroch a to: slovenský regionálny a lokálny produkt, zdravý produkt - fit, bio, racio výrobky a potraviny pre zákazníkov s potravinovými intoleranciami a tretím je koncept bežná potravina za prijateľnú cenu," hovorí Čajka.
V súčasnosti má reťazec v ponuke 2855 slovenských výrobkov v koncepte, z ktorých je 560 lokálnych a regionálnych: "Keď si vezmeme nárast, tak momentálne máme o 60% viac regionálnych a lokálnych dodávateľov ako v časoch, keď sme koncept Kraj spúšťali."
Generálny riaditeľ tvrdí, že momentálne dodávateľov vyhľadávajú oni, preto by privítal, keby sa výrobcovia začali hlásiť. "Dokážeme akceptovať sezónnosť a tiež to, že nemajú veľkú produkciu. Momentálne máme 5 predajní, to znamená, že zásobujeme relatívne malú časť portfólia, ale už v budúcom roku sa chceme posunúť aj mimo Bratislavu. Čiže ak niekto nastúpi na ten vlak teraz, tak môže rásť spolu s nami," vysvetľuje Čajka.
Reťazcu momentálne chýbajú produkty zamerané na vegánov a vegetariánov a tiež viac bio produktov.
O náraste popularity slovenských výrobkov sme vás informovali už v máji, pozrite si archívnu reportáž: