Ako sa darí hlavnému mestu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Čistá ako Viedeň, technicky vyspelá ako Helsinki, štadión ako v Mníchove, no predsa sama sebou. Z Bratislavy sa postupne stáva dynamické mesto, ktoré poskytuje podmienky na život na vysokej úrovni. Napriek tomu má Bratislava aj svoje problémy.
„Bratislave sa darí, ako nikdy predtým, rozhýbali sme mesto vo všetkých kľúčových aspektoch,“ hovorí primátor Ivo Nesrovnal.
Vidieť to na cestách, v parkoch a verejných priestranstvách, zlepšila sa kvalita života a pribudli možnosti. Stabilizovala sa i finančná situácia Bratislavy, no na viac investícií chýbajú peniaze.
„Jej dlh dosahuje cca 49 % bežných príjmov, čo je jedna z najvyšších hodnôt. Celkové finančné zdravie môžeme hodnotiť ako dobré,“ vraví Peter Goliaš, riaditeľ INEKO.
Mestským financmajstrom by sa určite dýchalo ľahšie, ak by sa podarilo schváliť novelu zákona o daňovej rezidencii, ktorá smeruje do parlamentu.
„Človek nemusí mať trvalý pobyt na to, aby tu mohol platiť dane a stal sa jedným z tých, ktorí sa budú započítavať do toho balíka, podľa ktorého sa rozdeľujú peniaze Bratislavčanom,“ hovorí architekt Matúš Vallo.
V meste totiž žije až o takmer 200 tisíc ľudí viac, ako je ich oficiálny počet. Ak by každý prihlásený priniesol do rozpočtu 300 eur, v pokladnici by bolo razom o desiatky miliónov viac. Bratislava má však aj odvrátenú tvár je jednou z najväčších škvŕn na nej je práve Hlavná stanica. Aj tu však svitá na lepšie časy, aj keď ide o majetok a zodpovednosť štátu.
„Vláda vyčlenila financie na rekonštrukciu tohto objektu, ale Bratislava potrebuje ďalšiu stanicu na filiálke,“ hovorí Ivo Nesrovnal.
Najväčším problémom hlavného mesta je zúfalá dopravná situácia a zápchy, ktoré sú tu na dennom poriadku. Výstavba nultého obchvatu by ich časom mala zmierniť, no dovtedy ich najmä na cestách zrejme nečaká nič dobré. Sú tu však aj iné výzvy.
"Potrebujeme pokračovať v rozvíjaní električkových tratí do Pod. Biskupíc, DNV, Vajnor a na koniec Ružinova. Potrebujeme ďalej skvalitniť MHD – nové dopravné prostriedky a smart riešenia,“ povedal ivo Nesrovnal.
Nehovoriac o parkovacej politike, ktorá je zatiaľ iba v plienkach.
„Bratislava by mala nadviazať intenzívnu spoluprácu so starostami okolitých obcí, aby sa vytvorila sieť záchytných parkovísk, aby tie autá do BA vôbec nemuseli ísť,“ vraví Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Pozrite si otvorenie podchodu na Trnavskom mýte: