Piloti Albatrosu sa katapultovali v poslednej chvíli, hovorí skúsený vojenský pilot
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLIAČ / Trosky havarovanej podzvukovej stíhačky L-39 Albatros, ktorá sa zrútila včera neďaleko Sliača, boli ešte aj počas dnešného dňa na mieste havárie. Vyšetrovací tím zaisťoval všetky stopy pred tým, ako ho odviezli preč. Piloti, ktorí sa po vysadení motora stihli katapultovať sú už prepustení z nemocnice. Dnes sme sa stretli s mužom, ktorý pád Albatrosa zachytil na fotografiách. Zhodou náhod je Kamil sám pilotom a všetko sa odohralo pred jeho očami.
Problémy cvičnej stíhačky L-39 Albatros zachytil na fotkách Kamil, ktorý let sledoval zo strechy na Kováčovej. Sám je pilotom a leteckým technikom: "Ako bol nado mnou, všimol som si dym, to ešte asi chceli naštartovať, potom ale už len hľadali vhodnú plochu, kde by mohli pristáť."
Na fotografii zachytil obidvoch pilotov a horiaci stroj krátko po havárii. Vojenský pilot vo výslužbe, Jozef Jankovič, ktorý odlietal na stíhačkách takmer 30 rokov si myslí, že sa katapultovali v poslednej možnej chvíli: "Ja som včera letel z Čiech, keď sa to stalo, tak som to dostal po rádiu ako informáciu, takže jednému z nich ohorel padák, to znamená, že to bolo veľmi blízko požiaru, čiže strieľali sa stopercentne na poslednú chvíľu."
Hoci už bol Albatros pripravený na pristátie s vysunutým podvozkom aj klapkami, dokázali piloti v tejto ťažkej situácii dostať stíhačku mimo ľudské obydlia.
Jozef Jankovič dodáva: "Keď sa vám to stane, v tomto prípade je to veľmi nepríjemné, pretože všetky parametre už hrajú proti vám, má veľký odpor, má vysunutý podvozok, má vysunuté klapky, ktoré ho zbrzďujú."
Vyšetrovací tím bude skúmať čierne skrinky, motor aj palivové systémy, prípad rieši aj polícia. Podľa Jozefa Jankoviča trénujú piloti katapultovanie na trenažéri raz mesačne. Nálož je uložená vo vystreľovacej sedačke a po odpálení ju vynesie do zhruba 7 metrovej výšky. Všetky kľúčové momenty sú monitorované. Z Albratrosu sa dá katapultovať aj keď letí pilot dole hlavou.
Jozef Jankovič vraví: "Musíte mať zhruba nejakých 200 metrov nad zemou, aby ste sa mohli ešte vystreliť, ten systém vás otočí a ten raketový motor vás vynesie do takej výšky, aby sa vám ten padák otvoril."
Jozef Jankovič, ktorý ako vojenský pilot lietal aj na Albatrosoch, ich považuje za jedny z najlepších cvičných lietadiel vo svojej kategórii. Lietajú na nich aj akrobatické skupiny na celom svete: "Stovky sú ich v súkromných rukách a len napríklad v Amerike je ich okolo 700."
Pozrite si celý rozhovor na túto tému s Jozefom Jankovičom, vojenským pilotom vo výslužbe, ktorý lietal 30 rokov na stíhačkách aj Albatrosoch: