Meškal vám vlak či nebodaj nedorazil? Máte právo na odškodnenie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovenskom sa posledné týždne šíria správy o poruchách, meškaniach či zrušených vlakoch. Málo cestujúcich ale vie, že v určitých prípadoch môže žiadať o odškodnenie. Aké sú podmienky?
Železnice začali finančne odškodňovať ľudí, ktorí 6. septembra uviazli na dlhé hodiny vo vlaku pre spadnuté trakčné vedenie. Peniaze na bankové účty 37 cestujúcich posielajú aj napriek tomu, že vyšetrovanie ešte ukončené nie je.
"Minister dopravy apeloval na vedenie ZSSK a žiadal nadštandardné odškodnenie cestujúcich, teda nad rámec zákona, čo sa aj stalo," uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. "Celé predstavenstvo a traja členovia topmanažmentu spoločnosti sa rozhodlo z vlastných prostriedkov odškodniť cestujúcich sumou 50 eur," povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Pre vnútroštátnu prepravu platí, že ak vlak, ktorý plánuje cestujúci využiť, mešká päť a viac minút, ide len po časti trasy alebo nejde vôbec, má cestujúci niekoľko práv.
- Ak nechce cestovať; môže v nástupne prestupnej alebo nácestnej stanici vrátiť cestovný lístok a zaplatené cestovné, respektíve jeho zvyšok, dostane späť bez storno poplatku.
- Ak chce v ceste pokračovať; z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice ho vlak prepraví bez doplatku aj vlakom vyššej kategórie alebo vo vyššej vozňovej triede v
prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice. - Ak sa chce z cesty vrátiť; z prestupnej alebo nácestnej stanice cestujúceho najbližším
vlakom bezplatne prepravia späť do nástupnej stanice a na jeho žiadosť mu vrátia celé cestovné. - ak cestujúci nečakane uviazol na ceste a železnice ho nemôžu prepraviť do cieľa v ten istý deň, poskytujú pomoc s preukázanými výdavkami (náhrada nákladov na informovanie osôb a preukázaných nákladov na hotelové ubytovanie do 20 eur;
náhrada nákladov na použitie iného verejného dopravného prostriedku, prípadne taxislužby (ak už nie je verejná doprava k dispozícii) do 10 eur; celková suma náhrady ale nemôže presiahnuť výšku zaplateného cestovného. - V prípade meškania vlaku EC alebo SC nad 60 minút; ak si cestujúci kúpil lístok bez vedomosti, že vlak mešká, vracajú sumu zaplateného EC príplatku, respektíve vo vlaku SC sumu 2 eur.
Pre vlaky InterCity (IC) platí.
- V prípade meškania vlaku od 60 do 119 minút má cestujúci nárok na vrátenie 25 percent z ceny lístka a občerstvenie v cene 1 eura.
- V prípade meškania vlaku 120 minút a viac má cestujúci nárok na vrátenie 50 percent z ceny lístka a občerstvenie v cene 2 eur.
- Ak cestujúci nemôže docestovať do cieľovej stanice, pretože stratí posledný prípoj,
má právo na uhradenie dopravy iným dopravným prostriedkom v cene do 10 eur alebo náhradu za hotelové ubytovanie do 20 eur.
- Ak by teplota na sedenie klesla pod 15 °C alebo stúpla nad 30 °C a personál mu nedokáže zabezpečiť iné miesto na sedenie, má cestujúci nárok na vrátenie 25 percent z ceny lístka.
- Ak by nebol zaradený vozeň s miestom cestujúceho a nedostane náhradné miesto
na sedenie, má nárok na vrátenie celej sumy za lístok. - Ak má cestujúci lístok do 1. triedy a tento vozeň nie je zaradený, má nárok na vrátenie 50 percent z ceny lístka.
Pri medzinárodnej preprave, v prípade, že bude vlak meškať viac ako 60 minút, má cestujúci na výber z dvoch možností.
- Ak nechce cestovať; zriekne sa nástupu cesty v mieste odchodu a železnice mu vyplatia celé zaplatené cestovné, prípadne ak už na cestu nastúpil, môže ju prerušiť a vrátia mu neprecestovanú časť cestovného.
- Ak chce pokračovať v ceste; využije pre svoju cestu bez príplatku niektorý iný vlak,
prípadne inú ako pôvodne plánovanú trasu alebo vlaky iných dopravcov uvedených na cestovnom doklade, prípadne povinne miestenkový vlak bez príplatku a zároveň bez nároku na miesto a služby spojené s príplatkom. - Ak sa chce vrátiť; môže to uskutočniť vlakmi dopravcov uvedených na cestovnom doklade do miesta odchodu a vyplatia mu celé zaplatené cestovné.
- Ak uviazol na ceste a nemôže sa dostať do cieľa cesty v rovnaký deň; má nárok na náhradu nákladov (na informovanie osôb, ako aj na náhradu predpokladaných nákladov na hotelové ubytovanie vo výške maximálne 20 eur, na náhradu nákladov na pokračovanie iným verejným dopravným prostriedkom, prípadne taxíkom do výšky maximálne 10 eur).
- v prípade meškania nad 60 minút má cestujúci počas cesty nárok na náhradu nákladov na občerstvenie do 1 eura, nad 120 minút do 2 eur.
Ak vám ale železnice ponúknu vyriešenie problému napríklad náhradnou autobusovou dopravou, nemusia vám vrátenie peňazí schváliť. Toto riešenie má totiž prednosť pred individuálnym vyplatením náhrady. V prípade, ak napriek meškaniu docestujete do svojej cieľovej stanice, môžete žiadať od železničného podniku, u ktorého ste zakúpili medzinárodný cestovný doklad, odškodnenie za meškanie vo výške 25 percent z ceny lístka v prípade, že meškal vlak od 60 do 119 minút a 50 percent z ceny lístka ak meškal vlak viac ako 120 minút.
Odškodnenie vo výške menej ako 4 eur sa ale nevypláca a nárok na úhradu cestujúcemu nevzniká, ak bol o možnom meškaní informovaný pred zakúpením cestovného dokladu, prípad dosiahol meškanie z dôvodu pokračovania iným spojom alebo presmerovania v cieľovej stanici menej ako 60 minút.
Ako podať sťažnosť?
Sťažnosť, respektíve žiadosť o preplatenie lístka môžete podať piatimi spôsobmi. Následná odpoveď by vám mala byť oznámená do 30 dní.
- Vo vlaku; zapísaním do tlačiva Oznámenie o chybách a nedostatkoch, ktoré na požiadanie vydá vlakový personál vo vlaku.
- V železničnej stanici zapísaním do Knihy prianí a sťažností alebo na papieri,
poštou na adresu Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., oddelenie zákazníckych podaní, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3. - Elektronickou poštou na adresu kontaktného centra [email protected].
- Osobne odovzdaním v podateľni v budove Železničnej spoločnosti Slovensko, Rožňavská1, Bratislava, ktorá vám potvrdí prijatie vašej sťažnosti.
Pozrite si archívnu reportáž.