Na školách chýbajú knihy. Učitelia pristupujú k radikálnym riešeniam
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Chronickým problémom školstva sú chýbajúce učebnice. Ministerstvo školstva sľubuje, že po ukončení prebiehajúcich verejných obstarávaní by mohlo chýbať školákom a študentom už len 35 percent učebníc, čo je stále vysoké číslo.
V petržalskej škole stále chýba 20 percent učebníc."Knihy chýbajú. Napríklad nebola dodaná etická výchova, ale to nie je až také dôležité. Avšak keď nepríde chémia, fyzika alebo biológia, to je vážnejšia vec," uviedla Hana Závodná, riaditeľka Zš Dudova, Bratislava. V celoslovenskom meradle ale napriek výraznej finančnej injekcii chýba v školských laviciach takmer každá druhá učebnica. "Reálne v slovenských školách momentálne chýba 42 percent učebníc," upresnila Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa Ministerstva školstva Slovenskej republiky.
Na školách chýbajú knihy. Učitelia pristupujú k radikálnym riešeniam
Niekde kupujú učebnice rodičia, niekde si školy požičiavajú medzi sebou, ale tvrdia, že ak sa to nezlepší, budú nútení použiť kopírku. "Nespokojní sú rodičia, nespokojní sú žiaci, my to nedokážeme kúpiť, tak aký spôsob by nám navrhol ešte niekto iný?" zaujíma sa riaditeľka. "Učebnice sú k dispozícii na takzvanej e-aktovke," oponuje hovorkyňa ministerstva školstva. "Nie všetky deti majú internet, aby išli do e-aktovky a učili sa odtiaľ," dodala riaditeľka.
Odborníci ale tvrdia, že učitelia pre nedostatok učebníc siahajú aj po nevhodných materiáloch. Slovenskej matematickej spoločnosti sa napríklad nepáči používanie matematiky pre spolužiakov. "Pán profesor Kuřina z Hradca Králové podrobil učebnice matematiky hlbokej recenzii a hovorí, že treba dávať pozor, lebo je to didaktický podvod na žiakoch," povedal Dušan Šveda, Slovenská matematická spoločnosť.
Autori tvrdia, že od začiatku septembra dodali do slovenských škôl viac než 1000 učebníc a pracovných zošitov a výrady slovenskej matematickej spoločnosti ešte nezaznamenali. Zároveň vo svojom stanovisku uvádzajú: "Pokiaľ odkazujú na názory pána profesora Kuřinu, tak s tým máme skúsenosť od úplného začiatku nášho projektu. Ako môžete vidieť, stále sme tu a veríme, že pomôžeme mnohým ďalším študentom prekonať nechuť k matematike a ukážeme jej ľudskú tvár."
"Odporúčame riaditeľom, alebo daným pedagógom, aby si overili, či kniha má schvaľovaciu alebo odporúčaciu doložku ministerstva školstva," dodáva Ria Feik Achbergerová.
Na druhej strane matematici súhlasia s tým, že matematika na školách má naozaj vyzerať ináč. "Má byť založená na princípe - fascinujme deti objavovaním. Nám ide o to, aby sme do škôl zaviedli bádateľsky orientované vyučovanie, aby ten žiak získal hlboké vedomosti," upresnil Dušan Šveda. Ministerstvo samé priznáva, že problém učebníc nie je len finančný. "Problémom je, že na Slovensku nemáme dostatok kvalitných autorov, ktorí by vedeli napísať niektoré učebnice, najmä učebnice technického charakteru," dodala hovorkyňa ministerstva školstva.