Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Monika Smolková: Je otázka roka alebo dvoch, kým sa rozšíri využívanie elektromobilov
Zdielať na

Monika Smolková: Je otázka roka alebo dvoch, kým sa rozšíri využívanie elektromobilov

BRATISLAVA / Európska komisia prijala novú legislatívu, podľa ktorej sa zmenia poplatky za využívanie diaľnice v celej Európskej únii. Kedy odzvoní časovo ohraničeným diaľničným známkam v rozhovore prezradila europoslankyňa Monika Smolková.

Na otázky spravodajského portálu EuropskeNoviny.sk odpovedala slovenský europoslankyňa Monika Smolková.

Čo spôsobia nové poplatky za využívanie cestných telekomunikácií?

Prijatie novej legislatívy myslím spustili Nemci, keď chceli zaviesť poplatky za používanie ich diaľnic, keďže sú bezplatné. Chceli zaviesť poplatky pre cudzincov a Nemci by boli zvýhodnení. To rozprúdilo búrlivú diskusiu o tom, ako podobné poplatky zefektívniť a zjednodušiť. Nemci naštartovali tento proces, žiaľ, v negatívnom zmysle, no Európska komisia prišla s veľmi dobrým riešením do budúcnosti. Chce zaviesť, aby ľudia už neplatili za diaľnicu na časové úseky. Mnohí totiž idú raz za rok na dovolenku a musia platiť známku na celý mesiac, čo je pre nich nevýhodné a snažia sa diaľnicu obísť, čo je zas na úkor bezpečnosti cestnej premávky, ale aj na úkor životného prostredia. Od roku 2023 bude platiť jednotná legislatíva pre celú EÚ, že motorové vozidlá, nákladné a autobusy, budú platiť poplatky iba za počet prejdených kilometrov. Od roku 2026 to už bude platiť aj pre všetky ostatné osobné motorové vozidlá a motocykle. Myslím si, že je to veľmi spravodlivý systém.

Aký to má mať dopad?

Ochráni to životné prostredie, ochráni to ľudí, ktorí bývajú pri cestách I. a II. triedy, zvýši sa bezpečnosť a zníži sa hluk. Pri poplatkoch za diaľničnú cestnú infraštruktúru sa bude zohľadňovať aj to, aký typ vozidla používate. To znamená, že sa bude prihliadať aj na to, či máte naftové vozidlo alebo benzínové. Tie vozidlá, ktoré budú produkovať viac CO2 zaplatia viac. Zvýhodnené budú teda napríklad elektromobily.

Na základe čoho vznikla táto legislatíva? Reaguje aj na emisné škandály?

Určite, ale vznikla aj na základe toho, aby museli výrobcovia presne uvádzať aké dôsledky bude mať palivo, ktoré tankuje. Doteraz nie je nikto zasiahnutý tým, aké škodliviny jeho vozidlo vypúšťa. Ide o to, aby bol človek oboznámený s tým, že si kupuje auto, ktoré produkuje viac CO2 a tým pádom bude aj na diaľničných poplatkoch platiť viac.

Ako to súvisí s rozvojom dopravy a nových zdrojov využívania elektromobilov? Tie totiž zatiaľ nie sú masovo využívané.

Nie sú, no myslím si, že je to otázka roku alebo dvoch. Keď sa v Európskej únii sa rozšíri infraštruktúra nabíjacích staníc a všetkého vybavenia k tomu, aby elektromobily mali svoje opodstatnenie na cestách. Ochrana životného prostredia je nesmierne dôležitá, pretože to znečisťovanie ide rapídnym tempom hore. Musíme urobiť výrazný skok dopredu pre užívanie elektromobilov, aby sme si chránili životné prostredie. Investujeme do toho nemalé finančné prostriedky a vývoj v tejto oblasti ide naozaj dopredu.

Existuje plán celoeurópskeho rozšírenia nabíjacích staníc alebo v jednotlivých štátoch, ktoré ešte nemajú rozvinutú túto infraštruktúru?

Touto problematikou sa zaoberá slovenský komisár Maroš Šefčovič. Pripravil celý balík legislatívnych opatrení na to, ako môžu jednotlivé členské štáty čerpať eurofondy na rozvoj infraštruktúry pre elektromobilný priemysel. Výhodu majú veľké mestá, ktoré môžu naozaj čerpať prostriedky pre mestskú hromadnú dopravu a zakupovať nielen infraštruktúru, ale aj elektrobusy či trolejbusy.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy