Privatizácia alebo prenájom? Bratislavské letisko by malo prejsť do cudzích rúk
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Minister dopravy Arpád Érsek podľa opozičnej SaS pripravuje nepodarenú privatizáciu bratislavského letiska. Ministerstvo tvrdí, že nejde o privatizáciu ale o dlhodobý prenájom zahraničnému partnerovi, ktorý by z Letiska Milana Rastislava Štefánika urobil veľké letisko s medzinárodným významom.
Viac ako 30 stranový návrh hovorí o prenájme bratislavského letiska zahraničnému investorovi na 30 rokov. Ministerstvo dopravy návrh predložilo do pripomienkového konania 26. októbra. Ukončiť by sa malo expresne rýchlo, na začiatku novembra. "Čo je na takýto veľký krok pomerne krátka doba. Myslím si, že tá diskusia by mohla byť trochu širšia. Či existujú výhodnejšie alternatívy, než je len prenájom koncesionárovi na 30 rokov." uviedol Martin Vlachynský analytik INESS. "Veľmi podozrivé, že v tejto chvíli sa ide rýchlo spustiť koncesia, tak aby sa pokiaľ možno podpísala ešte niekedy v roku 2020. Pravdepodobne je zámer to podpísať ešte pred tým ako budú uskutočnené nové parlamentné voľby, aby to ešte urobila táto vláda," dodal Miroslav Ivan, poslanec SaS.
Privatizácia alebo prenájom? Bratislavské letisko by malo prejsť do cudzích rúk
Poslanec za SaS Ivan navyše dodáva, že letisku sa z roka na rok darí a preto rýchle nájdenie nového koncesionára podľa neho nie je potrebné. "Ku 1. januáru 2018 predstavovala celková výška úverov na dostavbu terminálu sumu 54,02 milióna eur. Napriek tomu sa darí hospodárske výsledky letiska zlepšovať. V roku 2012 predstavovala strata letiska 13,413 milióna eur. V roku 2017 to už bola suma 3,598 milióna eur," informovala Veronika Ševčíková, hovorkyňa letiska. "Ak teda dnes nie je nevyhnutné investovať tie veľké peniaze do letiska, tak by som nechal letisko fungovať tak, ako funguje," dodal Miroslav Ivan.
"Aj keď sa letisku darí zvyšovať počty prepravených cestujúcich, ak sa najvýznamnejšie slovenské letisko má stať veľkým letiskom s medzinárodným významom, potrebuje na splnenie tohto cieľa medzinárodného partnera, ktorý by do letiska aj investoval, čo štát urobiť nemôže," objasnila Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.
Ekonomický analytik tvrdí, že ak chcel štát letisko privatizovať, mal tak spraviť už v roku 2006, kedy to ale stopla Ficova vláda. Teda tá istá, ktorá chce teraz letisko prenajať na 30 rokov. "V roku 2006, keď slovenský štát mohol získať cez 200 mil. z privatizácie a ešte mal partnera, ktorý sľúbil, že na rozvoj letiska dá cez 300 miliónov eur. Dnes sa bavíme o tom, že ten koncesionár / privatizér by možno priniesol nejakú čistú hodnotu 60 miliónov eur a naviac by mal preinvestovať kapitál zhruba vo výške 200 miliónov eur. Čiže sme o 12 rokov ďalej a tá situácia je horšia. Zároveň si ale myslím, že radšej neskoro ako nikdy," povedal Martin Vlachynský.
"Tak ako minister dopravy v minulosti sľúbil, závery tohto porovnania predloží na vládu, ktorá bude mať možnosť rozhodnúť o tom, čí štát ide hľadať strategického partnera pri zachovaní plnej majetkovej účasti štátu na letisku alebo letisko ostane v súčasnom režime," povedala Karolína Ducká. "V tejto situácii minister hovorí, že dajme niekomu letisko, no tak ja hovorím, že ho chce niekto, niekomu darovať," oponuje Miroslav Ivan.
Ak vláda nájde nového strategického partnera pre naše najväčšie letisko, podľa návrhu by ho začal spravovať od roku 2021.
Bratislavské letisko muselo odkláňať lety. Pozrite si prečo: