Pneuservisy majú vrchol sezóny. Čo ale robiť s ojazdenými pneumatikami?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Pneuservisy majú teraz jeden z vrcholov sezóny. Všetci totiž prezúvame letné pneumatiky za zimné. Mnohí z nás zrejme priamo v servisoch počujú aj odporúčanie, že nutne už potrebujeme nové pneumatiky a tie staré sú jednoducho na vyhodenie. Ale zostáva otázka, čo s tými starými.
Na Slovensku je podľa zákona prezúvanie pneumatík povinnosťou každého šoféra. Na druhej strane rovnako existuje zákon o odpadoch z roku 2015, na základe ktorého majú predajcovia pneumatík a pneuservisy zákonnú povinnosť bezplatne prevziať ojazdenú pneumatiku, ktorú v servise majiteľ nechá. Nezáleží pritom na značke alebo na tom, či v servise urobíme nákup. Rovnako to funguje aj pri internetových predajcoch, ktorí majú povinnosť vytvárať zberné miesta.
Pneuservisy majú vrchol sezóny. Čo ale robiť s ojazdenými pneumatikami?
Môže sa ale stať, že v servise odmietnu prevziať opotrebované pneumatiky. "V tej chvíli odporúčame, aby si zákazník uvedomil, že má právo tú pneumatiku odovzdať a pokiaľ od neho chcú poplatok, tak udalosť môže nahlásiť na inšpekcii životného prostredia," uviedol Radim Filák, nezisková organizácia ELTMA.
Čo ďalej robiť s ojazdenými pneumatikami?
Predajcovia môžu následne uzavrieť zmluvu s organizáciami OZV, ako je napríklad ELTMA, ktorá za nich následne zaistí spracovanie pneumatík. "Bez toho, aby zberné miesta niečo platili, tak my zaistíme zber pneumatík zo zberných miest, ďalej sa odvezú do spracovateľských závodov, kde sa využvajú na ďalšie produkty, kedže ich nejde využiť na opätovnú výrobu pneumatík," vysvetlil Radim Filák. Pneumatika sa teda v spracovateľských fabrikách rozomelie na granulát, ktorý sa využíva napríklad pri výrobe športových povrchov, detských ihrísk alebo do posilňovní. Rovnako sa z nich často vyrábajú tlmiace dosky do výrobných hál, ktoré sa ukladajú pod stroje. "V neposlednom rade sa začína využívať ako podkladový materiál pod koľajnice, aby sa znížil hluk a veľmi zaujímavou vecou je aj využitie týchto častíc do asfaltových povrchov ciest," informoval Radim Filák.
Ak by pneumatika skončila na čiernej skládke, tak to trvá približne 300 rokov, kým by sa rozložila. Pri spaľovaní pneumatík hrozia zdravotné riziká, keďže sa tam uvoľňujú nebezpečné splodiny.