Výmena pneumatík je len základ. Na čo ešte treba myslieť pred zimou?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V tejto chvíli sa slovenskí vodiči delia na dve kategórie – na tých – ktorí už prezuli a na tých, ktorí ešte na prezutie, možno už aj zúfalo, čakajú. Lenže ak si myslíte, že prezutie letných pneumatík na zimné z vás urobí učebnicového vodiča pripraveného na zimu, ste na omyle. Tie pneumatiky sú totiž iba základ. Viac vysvetlil dopravný konzultant Maroš Palesch.
Prvé snehy už máme v niektorých častiach Slovenska za sebou a ak ešte niektorí vodiči nemajú prezuté pneumatiky na zimné, mali by mať už aspoň termín v servise. Nájdu sa však aj takí majstri, ktorí sa rozhodnú vymeniť si ich sami. Dopravný konzultant Maroš Palesh to ale neodporúča. "Mali by sa dať vyvážiť do toho servisu."
Prezúvanie pneumatík
Celoročné pneumatiky tiež nie sú najvhodnejšie pre každé auto či terén. "Moja teória je, že nie je to ani mačka, ani pes. Celoročky by som odporučil na offroady, kde auto chodí veľa do terénu, ale pri tom bežnom aute napriek tomu že už máme aj tu v Bratislave miernejšie zimy, by som odporúčal striedať letné a zimné. Stále letná pneumatika je konštruovaná na vyššiu rýchlosť, na perfektný odvod vody. Zimná pneumatika je mäkšia, má lepšiu priľnavosť na studenej vozovke," vysvetľuje Palesh.
Prezutie pneumatík nie je všetko, čomu venovať pozornosť pred zimou. Treba myslieť aj na ostatné zložky vozidla.
Na čo treba myslieť pred zimou?
1. Pneumatiky - zimná pneumatika je základ a výmenu pneumatík by sme mali nechať na odborníka, aby sme si nepoškodili kostru pneumatiky. Celoročné pneumatiky nie sú riešením.
2. Karoséria - na zimu je dobré karosériu navoskovať, vytvoríme tak ochrannú vrstvu proti posypovej soli.
3. Akumulátor (batéria) - batériu treba skontrolovať - očistenie kontaktov a kontrola dobíjania. Batériu treba meniť každých 5 rokov hlavne ak jazdíme krátke trasy.
4. Klimatizácia - klimatizácia je jedným z najúčinnejších prostriedkov proti roseniu a zahmlievaniu skiel v zime. Je nevyhnutné, aby klimatizácia správne fungovala práve v zimných mesiacoch. S tým rozdielom, že nevyužívame jej chladiacu, ale práve už spomínanú sušiacu schopnosť.
5. Chladiace médium a ostrekovacia kvapalina - chladiace médium a zmes do ostrekovačov. Bod tuhnutia chladiacej zmesi motora je potrebné dať skontrolovať v servise, napriek tomu, že v dnešnej dobe výrobcovia dodávajú vozidlá so zmesou, ktorá odoláva výrazne nízkym teplotám. Zabúdať netreba ani na to, že v nádržke ostrekovačov môže zostať letná zmes, ktorá v mraze spôsobuje upchanie dýz.
6. Podvozok - je nevyhnutné, aby ste mali v poriadku tlmiče v súvislosti s nerovnosťami a jamami, ktoré v zime vznikajú. Treba skontrolovať geometriu a vôle na podvozku z dôvodu zamedzenia nerovnomernému opotrebeniu pneumatík.
7. Stierače - je nevyhnutné skontrolovať si stav gumičiek na stieračoch. Ak je guma stvrdnutá a zle stiera zmäknúť môže v alkohole, no ak ani to nepomôže treba ju vymeniť. Treba si uvedomiť, že investícia do nových gumičiek je zanedbateľná s porovnaním s dôležitosťou dobrého výhľadu.
8. Zimná výbava - Napriek tomu, že zákon nepredpisuje povinnú výbavu na zimu, v aute by určite mala byť metlička na sneh, ďalej škrabka na ľad, rozmrazovač, reťaze, lopatka a v horských oblastiach aj štartovacie káble.
9. Tesnenie - V prípade mrazov vám môže gumené tesnenie okolo dverí, okien, kapoty a kufra zamrznúť a tak vám zablokovať prístup do auta. Tento problém je možné riešiť prostredníctvom natretia gumy okolo dverí a okien silikónovou ceruzkou alebo silikónovým sprejom.
Pre prezúvanie pneumatík platia rôzne pravidlá v krajinách EÚ. Zatiaľ čo niekde čakajú na prvé mrazy, iní sa musia riadiť kalendárom. Pozrite si reportáž.