Rezort dopravy čelí kritike. Pustite na trh súkromníkov, vyzývajú analytici
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Mohli sme cestovať vlakmi komfortnejšie, ale nebudeme. Toto odkazujú analytici a opoziční politici ministerstvu dopravy. Tento rezort čelí kritike za to, že automaticky predĺži spoluprácu so štátnou železničnou spoločnosťou na 10 rokov na väčšine tratí a súkromníci dostanú šancu súťažiť len o tri trate. Podľa analytikov je to ale príliš málo.
Pri preprave vlakom mnohým napadnú horiace rušne, poruchy či meškania. Analytici tvrdia, nechajte konečne súperiť súkromníkov so štátnym dopravcom v otvorenej súťaži a konkurenčný boj prinesie nám cestujúcim minimálne vyššiu kvalitu. Príklad môžeme podľa nich vidieť na žltých vlakoch z minulosti, ktoré nútili aj štátneho prepravcu tlačiť na vyššie služby.
To, čo predstavilo ministerstvo dopravy podľa odborníkov nie je žiadna veľká liberalizácia. "Ten rozsah, o ktorom sa hovorí, sa nedá nezvať ani čiastočnou liberalizáciou," povedal analytik INEKO Ján Kovalčík.
Na väčšine tratiach štát automaticky predĺži spoluprácu so štátnou železničnou spoločnosťou na 10 rokov. "Zmluva so ZSSK bude platná od 1.1.2021 a bude trvať 10 rokov," povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Minister dopravy tvrdí, že k liberalizácii príde, no čaká na skúsenosti. "Liberalizáciu ešte na Slovensku ako oficiálnu súťaž ešte nikto neskúšal," povedal Arpád Érsek. "Práve skúsenosti z prvých súťaží pomôžu Slovensku do budúcna rozhodnúť, aký rozsah sme schopní zvládnuť v jednom roku a aké balíky tratí má zmysel súťažiť ako jeden celok. Tak isto je úplne nepravdivé tvrdenie, že na základe súčasných krokov ministerstva dopravy sa nebude dať pokračovať v liberalizácií," dodala Ducká. Takýto test ale podľa analytikov nemá žiaden význam.