Momentálne žneme rekordy, ale prechod na čistejšie energie môže spôsobiť prepúšťanie v automobilkách
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko naďalej neohrozene kraľuje svetu v počte vyrobených áut na tisíc obyvateľov. Automobilkám sa u nás darí a plánujú prijímať ďalších zamestnancov. Strašiakom sú však limity v súvislosti so znižovaním emisií. Prechod na čistejšiu energiu by tak postupne mohol pripraviť o prácu mnoho ľudí.
Automobilky sú naďalej kostrou našej ekonomiky a vlani si pripísali ďalší rekord. „Na Slovensku sme vyrobili zhruba milión osemdesiat tisíc vozidiel. Predpoklad na budúci rok je mierny nárast do cca milión stopäťdesiat tisíc,“ tvrdí Alexander Matušek, prezident ZAP SR. Čísla sú jedna vec, no netreba zabúdať, že v tomto odvetví nás čakajú veľké zmeny. Trendom najbližších rokov je totiž prechod k elektromobilom, ktoré by mali postupne vytláčať spaľovacie motory.
Slovensko je automobilová krajina
Európska únia totiž stanovila prísne limity a do roku 2030 by 30 % z novo vyrobených vozidiel malo produkovať nulové emisie. Ako sa na to pripravujú v našich závodoch? „V elektrifikácii nášho produktového portfólia plánujeme pokračovať aj v priebehu budúceho roka,“ hovorí Jozef Bačé z KIA Motors Slovakia. „Blíži sa okamih, keď aj v Trnave vyrobíme prvé vozidlo poháňané elektromotorom,“ dodáva Peter Švec, PSA Group Slovakia. „Do roku 2020 budeme ponúkať možnosť elektrifikovaných vozidiel pre všetky modely,“ avizuje aj Miroslava Remenárová, Jaguar Land Rover. „Nateraz neexistujú plány na využívanie nových platforiem MEB, ktoré slúžia na výrobu elektromobilov,“ vysvetľuje Michal Ambrovič, Volkswagen Slovakia.
Kým v súčasnosti viacero závodov rozširuje výrobu a verbuje nových zamestnancov, prechod na čisté energie môže tento stav zmeniť. Už čoskoro môžeme byť svedkami opačného trendu a to smerom k prepúšťaniu pracovníkov. Elektromobily totiž obsahujú menej komponentov a nie sú náročné na pracovnú silu. Tisícky zamestnancov by sa tak mohli ocitnúť na ulici. „Budú omnoho konštrukčne jednoduchšie a budú si vyžadovať menej prácnosti, tým aj menej ľudí," tvrdí Bačé. „Úbytok pracovných miest by mohol byť zhruba na úrovni 30 %,“ dodáva Matušek.
Každá zmena však prináša nové šance, ktoré by bola škoda nevyužiť. Tu je len jedna z možností, kde by sa zamestnanci automobiliek mohli uplatniť. „Musíme sa baviť o tom, akým spôsobom sem dotiahneme výrobcov bateriek, tzv. Giga Factory,“ tvrdí Matušek.