Lekári by podľa zákona mali zmeniť svoje ordinačné hodiny, nevedia vraj však, ako
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Kontroverzná legislatíva doplnkových ordinačných hodín u lekára platí už niekoľko týždňov, no žiaden lekár nové ordinačné hodiny v čakárni nemá. Vinník sa pritom hľadá ťažko. Lekárov, ktorí majú záujem, je síce veľmi málo, ale ani oni nevedia ako na to.
Možnosť objednať sa u lekára na čas, bez čakania a za vyšetrenie zaplatiť je novinka platná od prvého januára. Oslovili sme viaceré samosprávne kraje a zisťovali, koľko lekárov požiadalo o doplnkové ordinačné hodiny.
"K dnešnému dňu požiadal ŽSK o doplnkové ordinačné hodiny 1 lekár," povedala Martina Remencová,hovorkyňa ŽSK.
Anna Činčárová, hovorkyňa KSK vraví: "KSK zatiaľ eviduje 3 žiadosti o doplnkové ordinačné hodiny."
Ich žiadosti však nepohnute ležia na stole, pretože samosprávne kraje im môžu schváliť doplnkové ordinačné hodiny až potom, čo sa lekári zaregistrujú v informačnom systéme na objednávanie osôb v systéme národného centra zdravotníckych informácii - teda prostredníctvom elektronického zdravotníctva.
"My neevidujem žiadnu žiadosť od lekárov a nie je to možné schváliť, ak ešte nie je spustený systém objednávania osôb," vysvetľuje Lucia Forman, hovorkyňa BSK.
A tu je ten problém: vedenie národného centra zdravotníckych informácii lekárov smeruje na dodávateľov, od ktorých si softvéry nakúpili.
"Postup je nasledovný: lekár musí kontaktovať dodávateľa zdravotníckeho softvéru a požiadať ho o certifikáciu funkcionality, zhodu a až potom sa môže bezproblémovo prihlásiť do nášho už funkčného objednávania," vysvetľuje Boris Chmel, hovorca NCZI.
MUDr. Marián Šóth, prezident ASL ale vraví: "Túto informáciu nemáme. Ani od NCZI, že by sme takýmto spôsobom mali postupovať."
Podľa jedného z najväčších dodávateľov informačných systémov musí každá ordinácia dodávateľa softvéru požiadať o upgrade - doplnenie novej funkcie a to vyžaduje čas.
"V skutočnosti NCZI dokončuje systém až teraz. Nemá pilotné testovanie," hovorí Tibor Baďura, dodávateľ informačných systémov.
Dodávateľ softvéru pre ambulanciu musí na základe integračných manuálov a funkčného systému NCZI naprogramovať svoju časť riešenia - to je práca na niekoľko mesiacov. Musí overiť zhodu na NCZI - to je otázka týždňov. Musí aplikáciu nainštalovať lekárom v ambulancii a to je pre jednu ambulanciu otázka 1-2 dní, ale vynásobte to stovkami ambulancií a končí sranda.
Okrem softvérových komplikácii zdá sa lekárom chýba aj motivácia, v prípade doplnkových ordinačných hodín si od pacienta môžu vypýtať najviac 30 eur.
Marián Šóth vraví: "V tomto prípade treba paralelu medzitým, že aký benefit poskytuje ten poskytovateľ tomu pacientovi, oproti tomu , čo za to môže zinkasovať."
Dlhšie ordinačné hodiny potešia mnohých pacientov, prinášajú však aj mnoho problémov a otáznikov: