Zatiahnuté
Bratislava
Milan
27.11.2024
Lekári by podľa zákona mali zmeniť svoje ordinačné hodiny, nevedia vraj však, ako
Zdielať na

Lekári by podľa zákona mali zmeniť svoje ordinačné hodiny, nevedia vraj však, ako

BRATISLAVA / Kontroverzná legislatíva doplnkových ordinačných hodín u lekára platí už niekoľko týždňov, no žiaden lekár nové ordinačné hodiny v čakárni nemá. Vinník sa pritom hľadá ťažko. Lekárov, ktorí majú záujem, je síce veľmi málo, ale ani oni nevedia ako na to.

Možnosť objednať sa u lekára na čas, bez čakania a za vyšetrenie zaplatiť je novinka platná od prvého januára. Oslovili sme viaceré samosprávne kraje a zisťovali, koľko lekárov požiadalo o doplnkové ordinačné hodiny.

"K dnešnému dňu požiadal ŽSK o doplnkové ordinačné hodiny 1 lekár," povedala Martina Remencová,hovorkyňa ŽSK.

Anna Činčárová, hovorkyňa KSK vraví: "KSK zatiaľ eviduje 3 žiadosti o doplnkové ordinačné hodiny."

Ich žiadosti však nepohnute ležia na stole, pretože samosprávne kraje im môžu schváliť doplnkové ordinačné hodiny až potom, čo sa lekári zaregistrujú v informačnom systéme na objednávanie osôb v systéme národného centra zdravotníckych informácii - teda prostredníctvom elektronického zdravotníctva.

"My neevidujem žiadnu žiadosť od lekárov a nie je to možné schváliť, ak ešte nie je spustený systém objednávania osôb," vysvetľuje Lucia Forman, hovorkyňa BSK.

A tu je ten problém: vedenie národného centra zdravotníckych informácii lekárov smeruje na dodávateľov, od ktorých si softvéry nakúpili.

"Postup je nasledovný: lekár musí kontaktovať dodávateľa zdravotníckeho softvéru a požiadať ho o certifikáciu funkcionality, zhodu a až potom sa môže bezproblémovo prihlásiť do nášho už funkčného objednávania," vysvetľuje Boris Chmel, hovorca NCZI.

MUDr. Marián Šóth, prezident ASL ale vraví: "Túto informáciu nemáme. Ani od NCZI, že by sme takýmto spôsobom mali postupovať."

Podľa jedného z najväčších dodávateľov informačných systémov musí každá ordinácia dodávateľa softvéru požiadať o upgrade - doplnenie novej funkcie a to vyžaduje čas.

"V skutočnosti NCZI dokončuje systém až teraz. Nemá pilotné testovanie," hovorí Tibor Baďura, dodávateľ informačných systémov.

Dodávateľ softvéru pre ambulanciu musí na základe integračných manuálov a funkčného systému NCZI naprogramovať svoju časť riešenia - to je práca na niekoľko mesiacov. Musí overiť zhodu na NCZI - to je otázka týždňov. Musí aplikáciu nainštalovať lekárom v ambulancii a to je pre jednu ambulanciu otázka 1-2 dní, ale vynásobte to stovkami ambulancií a končí sranda.

Okrem softvérových komplikácii zdá sa lekárom chýba aj motivácia, v prípade doplnkových ordinačných hodín si od pacienta môžu vypýtať najviac 30 eur.

Marián Šóth vraví: "V tomto prípade treba paralelu medzitým, že aký benefit poskytuje ten poskytovateľ tomu pacientovi, oproti tomu , čo za to môže zinkasovať."



Dlhšie ordinačné hodiny potešia mnohých pacientov, prinášajú však aj mnoho problémov a otáznikov:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy