Zvýšenie rýchlosti v noci? Štát by mohol prísť o peniaze z pokút
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nočná jazda naprieč Bratislavou by sa mohla skrátiť približne o štvrtinu. To by ale musela polícia schváliť mimoriadne zvýšenie rýchlosti na diaľničnom obchvate mesta – napríklad v nočných hodinách. Štát by tak zrejme prišiel o časť peňazí, ktoré vyberie na pokutách.
Rýchlosť na diaľnici v obci limituje známa deväťdesiatka. Kompetentní zatiaľ o zmene neuvažujú. A to ani vo výnimočných prípadoch. V závislosti od dopravnej situácie či poveternostných podmienok možno túto rýchlosť znížiť. Umožňuje to premenlivé značenie, ktoré vodičov spravidla upozorňuje aj na prípadné obmedzenia na ceste. Prečo to ale neplatí aj opačne?
Zvýšenie rýchlosti v noci? Štát by mohol prísť o peniaze z pokút
"Do roku 1990 nebola v obci v čase od 23:00 do 5:00 hodiny obmedzená rýchlosť," uviedol dopravný konzultant Igor Dolanský. Táto legislatíva vychádzala z roku 1960. Tridsať rokov teda vodiči nemuseli v noci rešpektovať žiadne obmedzenia, pokiaľ nebola na mieste konkrétna značka, ktorá by najvyššiu dovolenú rýchlosť upravila. Doba sa ale zmenila a kompetentní argumentujú, že áut i nehôd neustále pribúda. Odborník by prípadné zvýšenie maximálnej rýchlosti na obchvate miest vo vybranom čase nevidel negatívne. "Bolo by to na prospech, pokiaľ to dopravná a poveternostná situácia dovoľuje," informoval Igor Dolanský.
Problematický úsek medzi Bratislavou a Trnavou, ktorý iba s veľkou dávkou predstavivosti pripomína diaľnicu, rovnako v nočných hodinách umožňuje rýchlejšiu jazdu. A o zvýšení rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic ešte pred rokmi hovoril exminister vnútra. "Netreba tú dovolenú rýchlosť iba znižovať alebo v prvom rade využívať možnosti na sankcionovanie vodičov, ktorí ju prekračujú," povedal dopravný konzultant.
Na diaľničnom obchvate D1 a D2 v Bratislave sú premenlivé dopravné značky na elektronických paneloch, ktoré sú riadené z centrálneho pracoviska Národnej diaľničnej spoločnosti. Premenlivé značenie sa riadi podľa stavov, ktoré schvaľuje polícia a osoby určené ministerstvom dopravy. "Všetky zmeny na premenlivom dopravnom značení sa vykonávajú na podnet polície," objasnila Michaela Michalová, hovorkyňa NDS. "Najvyššiu dovolenú rýchlosť je možné meniť v závislosti od toho, aká je aktuálna situácia v cestnej premávke," dodala Denisa Baloghová, hovorkyňa PPZ SR. Platí to ale iba na úseku diaľnice D1, ktorá prechádza hlavným mestom.
Inak je to v prípade tunela Sitina či na takzvanej D2 od Rusoviec po križovatku Pečňa, kde je premenné dopravné značenie riadené automaticky. Záujem na zvýšení rýchlosti na obchvate však nemá ani mesto. "Nemáme informácie, o koľko by kleslo znečistenie pri zvýšení rýchlosti o 10-20 km/h. Z hľadiska bezpečnosti, ale aj zvýšenej hlučnosti by sme to neodporúčali," povedal Peter Bubla, hovorca ministerstva spravodlivosti. "Vzhľadom na aktuálny dopravno-bezpečnostný stav, hodnoty najvyššej dovolenej rýchlosti na premenlivom značení korešpondujú s rýchlosťami, ktoré stanovuje zákon," dodala Denisa Baloghová. Inými slovami, 90 zostane 90, a hoci by ste boli uprostred noci na obchvate sami, bude svietiť mesiac a cesta bude suchá, rýchlejšou jazdou riskujete pokutu.
V krvi mal takmer dve promile alkoholu a napriek tomu šoféroval. Muž si to namieril na frekventovaný chodník a potom do protismeru: