Rýchlejšie na slovenských diaľniciach. Ministerstvo dopravy zvažuje zvýšenie rýchlosti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Viete si predstaviť, že by sa po slovenských diaľniciach mohlo jazdiť rýchlejšie? S podobným nápadom prišli nedávno Rakúšania, keď na niekoľkých úsekoch diaľníc, začali testovať zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti.
Na niektorých úsekoch to majú aj Poliaci a Bulhari. Zrejme inšpirovali naše ministerstvo dopravy. Rezort totiž zvažuje, že by sme to mohli skúsiť aj u nás. "V prvom kroku sme už oslovili správcov, aby vytipovali úseky, kde by bolo možné dočasne zvýšiť rýchlosť na 140 km/h," informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Národná diaľničná spoločnosť už takéto úseky vytipovala. Podľa návrhu by sa mohli testy začať práve medzi Košicami a Prešovom, v úseku Poprad východ - Behárovce, ale aj medzi Trnavou a Trenčínom. Zmena nie je až taká významná, veď na približne 80 kilometrovom úseku medzi Trnavou a Trenčínom by sme ušetrili necelé tri minúty.
Ale analytik hovorí aj o iných benefitoch. Zníženie pokutovosti, pohodlnosť jazdy, či psychologický rozmer. Jozef Drahovský to vo všeobecnosti víta. "Neviem, či je to od pokutovania, ale technológia vozidiel pokročila. Takže myslím, že by sa to mohlo prispôsobiť," informuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
Konečné slovo má polícia
Odporcovia tohto návrhu sa však obávajú zvýšenia nehodovosti, zníženej priepustnosti ciest, alebo zvýšenej hlučnosti. Značka totiž nie vždy zohľadňuje napríklad poveternostné podmienky. Sú tu aj ďalšie faktory, ktoré treba mať na pamäti pri jazde po diaľnici.
"Rýchlosť má byť obmedzená nielen značkou, ale tým, aby vodič prispôsobil stav vozovky, vozidla vrátane pneumatík, stav počasia, jazdecké schopnosti," vymenováva analytik. Základnou podmienkou tejto zmeny je odstavný pruh. A ten medzi Bratislavou a Trnavou nie je. Pri výbere úseku vhodného na 140tku sa však zvažuje aj množstvo ďalších vecí.
Napríklad povrch vozovky, lomenie zákrut, priepustnosť cesty, či správanie vodičov. Úsekov s dlhými rovinkami a odstavným pruhom je na Slovensku viacero. Už tento piatok sa zíde pracovná skupina ministerstva dopravy s políciou aj ďalším správcom diaľníc, a tak úsekov, kde otestujú 140tku môže pribudnúť.
Úsek, na ktorom budú zvýšenú rýchlosť testovať, bude vyznačený dopravnou značkou. Posledné slovo tu ešte bude mať polícia.
Stále ale nebude rýchlosť na diaľnici neobmedzená. Tento vodič si to zjavne myslel: