Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Zásielka zo zahraničia vám nemusí prísť. Dôvodom je GDPR
Zdielať na

Zásielka zo zahraničia vám nemusí prísť. Dôvodom je GDPR

BRATISLAVA/TRNAVA / V rámci zákona o ochrane osobných údajov nedoručili niektorým ľuďom zásielky zo zahraničia. A nie je to vtip. Napriek tomu, že obchodom v Nemecku, od ktorých si objednávali tovar udali svoju adresu i telefónne číslo, ten ich doručovateľovi zásielok na Slovensku pre GDPR odmietol poskytnúť.

Pravidelne si objednávate zásielku z nemeckej firmy, pravidelne vám ju aj donesú. Až do istého dňa. Vtedy dostanete informáciu, že z dôvodu ochrany osobných údajov, teda vašej adresy a telefónneho čísla, vám zásielka doručená nebude.

Presnejšie, že predajca, u ktorého ste nakupovali a zadali všetky údaje, ich doručovacej firme nepodstúpil a to kvôli dodržaniu GDPR. "Objednala som si balík z Nemecka, vyplnila som kontaktné údaje. Čakala som niekoľko týždňov, balík nechodil. Na internete som si ho vyhľadala podľa čísla zásielky a zistila som, že bol poslaný späť do Nemecka. Tak som kontaktovala kuriérsku spoločnosť. Odpísali mi, že balíky zo zahraničia podliehajú ochrane osobných údajov, a tak nemohli použiť moju adresu," opisuje situáciu Vierka. 

Dva prípady 

Vierka z Bratislavy zverejnila ako dôkaz aj list, ktorý dostala. A je zbytočné polemizovať, či sa zásielka bez udania adresy a čísla dá doručiť. Podobnú skúsenosť má aj Ivan z Trnavy. Na GDPR doplatil pri objednaní vianočných darčekov, taktiež išlo o tovar z Nemecka a doručiť mu ho mala tá istá istá kuriérska spoločnosť ako v prípade pani Vierky.

"Volal som konkrétne na DHL, ktorá mi to mala doručiť, kuriér sa o to dvakrát snažil, aj reálne bol na mojej adrese. Ale keďže kvôli novému zákonu o ochrane údajov nemohlo prejsť z Nemecka v objednávke telefónne číslo, tak ma vlastne nemali ako kontaktovať," uviedol Ivan. V spomínaných prípadoch sa napokon po mailovej komunikácii s nemeckými obchodmi podarilo tovar na ďalší pokus doručiť. O podobných skúsenostiach však na sociálnej sieti písali viacerí ľudia.

Riešenie problému 

Televízia JOJ kontaktovala doručovateľskú a kuriérsku spoločnosť, ktorej sa problém s otázkou, ako by sa mu dalo predísť. Odpoveď ale neprišla. Odborník na ochranu osobných údajov Karel Gajdička upozorňuje, že riešenie v spomínaných prípadoch je možné nájsť pomerne rýchlo. "Pokiaľ nemecká spoločnosť nechce na základe plnenia zmluvy o nákupe tovaru a jeho následnom dodaní zákazníkovi, čo spadá do plnenia danej zmluvy, s ohľadom na GDPR odovzdať telefónne číslo kuriérskej spoločnosti na Slovensku, potom by mala umožniť dotknutej osobe dať konkrétny súhlas pre toto spracovanie a umožniť jej sa rozhodnúť, či chce, aby pre účel stanovenia doby dodania a overenia, či bude doma, mali doručovacie spoločnosti aj jej telefónne číslo pre tento konkrétny účel po dobu nevyhnutne nutnú pre naplnenie tohto účeluGDPR umožňuje voľný pohyb osobných údajov v rámci EÚ pri dodržaní zákonnosti, transparentnosti, spravodlivosti a bezpečnosti spracovania týchto údajov, pokiaľ je účel konkrétny, legálny a legitímny a dané spracovanie legitímne očakávané od dotknutých osôb.

Zatiaľ čo problémy pri doručovaní zásielok po zavedení ochrany osobných údajov nikto nepredpokladal, pri brexite sa už teraz hovorí, že to miestami bude poriadne komplikované.

Pozrite si reportáž o GDPR: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy