Čoraz vzácnejší výpravcovia vlakov. Viete povedať, čo všetko robia?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vedeli by ste povedať, čo všetko robí na železničnej stanici výpravca vlaku? Okrem toho, že signalizuje rušnovodičom, kedy môžu odísť zo stanice. Teraz toho ale o výpravcoch odhalíme viac. A to preto, lebo železnice zverejnili správu, že súrne potrebujú obsadiť viaceré technické pozície, predovšetkým pozíciu výpravca vlaku. Podobne ako v iných odvetviach, najhoršia situácia je na západnom Slovensku, najmä v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom a Trenčianskom kraji.
Železniciam Slovenskej republiky chýba takmer stovka výpravcov. "Aktuálne nám chýbajú prevažne ľudia s požadovanýM technickým vzdelaním. Z celkového počtu 1 900 výpravcov nám chýba v súčasnosti 80," tvrdí hovorca železníc Michal Lukáč pričom povedal, že priemerný plat zamestnanca je 1 049 eur.
Plat a benefity
Plat výpravcu je rôzny, záleží napríklad od toho, či ide o malú staničku na dedine, alebo veľkú v meste. "Závisí to od počtu koľají, návestidiel a infraštruktúry. ŽSR ako jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku ponúka zamestnancom benefity nad rámec zákonníka práce. Môžu to byť napríklad režijné lístky pre zamestnancov a členov ich rodiny," dodáva Lukáč.
Práca výpravcu
Pre nás laikov je predstava o práci výpravcu asi taká, že akurát tak vybieha pred stanicu a zdvíha terčíky. "Vždy keď postaví vlakovú cestu, vyjde von, vlak odsleduje a vráti sa k ďalšiemu," vysvetľuje dopravný námestník hlavnej stanice v Bratislave, Roman Ondro.
Na veľkých staniciach, ako je napríklad bratislavská hlavná stanica, prichádza ku konkrétnemu vlaku, keď cestujúci nastúpia, terčíkom dá signál rušňovodičovi, že môže ísť.
Na takýto výkon by určite nebola potrebná maturita a niekoľkomesačné zaškoľovanie, ktoré absolvoval napríklad výpravca železničnej stanice v Lamači, Filip Grendža-Donský. "My staviame vlakové cesty, staráme sa o to, v akom poradí bude jazdiť prvý, druhý, ktorý bude stáť," vysvetľuje s tým, že na to potrebuje mať dostupné všetky informácie.
"Obtelefonovať vlaky, zistiť ako idú, či nie sú meškania, ak sú meškania, tak ktorý pôjde a ktorý nie," pokračuje Filip. Ak nie sú informácie cez telefón alebo internet, musí ísť von a zistiť stav na tratiach. Poväčšine však dopravu riadi priamo z kancelárie z pultu. Cez ten vedia napríklad na diaľku otáčať výhybky. Výpravca v podstate riadi vlaky a zodpovedá za bezpečnosť personálu a cestujúcich.
Pozrite si archívnu reportáž o podobnej téme: