Zatiahnuté
Bratislava
Emília
24.11.2024
Matúš Vallo: Je málo miest v Európe, kde zaparkujete zadarmo ako v Bratislave. Bratislavčania tým ale trpia
Zdielať na

Matúš Vallo: Je málo miest v Európe, kde zaparkujete zadarmo ako v Bratislave. Bratislavčania tým ale trpia

BRATISLAVA / Hlavné mesto by už čoskoro malo zaviesť parkovaciu politiku. Návrh je už na stole. Ak ho poslanci odhlasujú, parkovanie v hlavnom meste by sa malo zlepšiť ale zároveň bude aj drahšie. Primátor Bratislavy Matúš Vallo vysvetlil, ako by to malo fungovať.

 V Bratislave je množstvo obyvateľov - oficiálne čísla štatistického úradu hovoria 420 tisíc. Anonymný prieskum jednej spoločnosti hovorí o viac ako 650 tisíc plus ďalších 130 000 ľudí do Bratislavy denne dochádza z okolitých miest.  Poslanci by mali o novej parkovacej politike hlasovať na júnovom mestskom zastupiteľstve. Ak návrh prejde, začne sa s realizáciou celého projektu. "Regulácia parkovania je úplným štandardom mnohé roky vo všetkých hlavných alebo väčších mestách v Európe. Funguje aj v krajských mestách na Slovensku. Je to dôležitý proces, v ktorom musíme veľký počet áut dostať pod kontrolu. Chceme zjednodušiť život Bratislavčanom, že budú mať nejakú preferenciu a budú vedieť paradoxne lepšie zaparkovať. V roku 2004 bolo v Bratislave okolo 130 tisíc áut, dnes je to viac ako 300 tisíc áut," vyjadril sa primátor mesta Matúš Vallo. 

Časti mesta už regulovanie parkovania majú

Podľa Valla regulácia parkovania bude fungovať aj tak, aby tí čo denne prichádzajú autom do Bratislavy budú mať to parkovanie drahšie. Bratislava je posledné krajské mesto, ktoré sa púšťa do regulácie parkovania. Tento systém parkovania bude musieť byť zavedený aj napriek tomu, že mnohí s tým pre poplatky súhlasiť nebudú. "Nejdeme to robiť bleskovou rýchlosťou, ak to teraz prijmeme budeme mať ďalší rok a pol na to, aby sme sa nachystali. Potom od septembra 2020 by sa začali zavádzať ďalšie zóny. Niektoré zóny už napríklad sú zavedené v meste. V časti Staré mesto je už teraz 3 100 parkovacích miest, ktoré sú už takýmto spôsobom zaregulované. Má ich Bratislavská parkovacia spoločnosť. Platí sa okolo 60 eur na rok," poznamenal Vallo. 

Parkovanie už dlhodobo podobne riešia aj v mestskej časti Karlova Ves. Starostovia mestských častí sami poznamenali, že ľudia za nimi už prichádzajú, že "áno chceme platiť" a súhlasia s regulovaním parkovania. 

Ceny za parkovanie

Hľadanie parkovacieho miesta tvorí až 12% dopravy v centre mesta. Parkovacia regulácia bude viazaná na auto s trvalým bydliskom obyvateľa v Bratislave. Prvé auto v byte bude stáť 49 eur ročne, čo znamená okolo 4 eur mesačne. V tejto parkovacej karte budú aj zvýhodnenia pre návštevy - 100 hodín v tej danej parkovacej zóne. To zároveň znamená, že za 49 eur mám ročne 100 hodín na to, keď príde babka, vnuk, opravár, kuriér atď. Rovnako karta obsahuje 2 hodiny parkovania zdarma denne v inej zóne parkovania. Toto ale platí len pri jednom aute. 

Ak máte druhé auto viazané na trvalé bydlisko bytom v hlavnom meste, cena sa zvyšuje ročne na 150 eur. Pri treťom aute je to až 500 eur

TV JOJ

Zóny bez parkovacej karty

Podľa slov primátora Matúša Valla, mesto túto parkovaciu politiku nezavedie, pokým s tým nebudú Bratislavčania pociťovať tie benefity. "Potrebujeme toto ale schváliť, aby tí starostovia, ktorí sú na to nastavení, mohli do toho skočiť," poznamenal a zároveň zdôraznil: "Nie je to vec, ktorá príde jedného dňa a od polnoci začne platiť. Táto regulácia zasiahne asi jednu pätinu bratislavských áut."

V meste budú existovať aj zóny, kde parkovacia karta nebude potrebná. "Vo väčšine zón nebude celý deň. Niekde bude v noci, napríklad v Petržalke. Niekde bude zase cez deň napríklad tam, kde sú nákupné a administratívne centrá." 

Parkovacia politika má podľa primátora zmeniť aj postoj ľudí, ktorí si ešte stále nenahlásili trvalý pobyt v Bratislave. Na druhej strane sa to ale týka aj nájomcov bytov, pretože tí častokrát pre vybavovanie na úradoch svojim podnájomníkom trvalý pobyt nechcú dať. "Spustíme aj kampaň, ktorá hovorí o tom, že dnes už prihlásiť a v budúcnosti odhlásiť podnájomníka nie je problém," poznamenal. Obyvatelia, ktorí majú kúpenú rezidenčnú kartu v Starom meste sa ale báť nemusia, že o ňu prídu. Staré mesto by tam malo s Bratislavskou parkovacou spoločnosťou diskutovať. 

"Je málo európskych miest, kde by ste mohli len tak prísť do centra a len tak na 10 hodín zaparkovať zadarmo, ako v Bratislave. Lenže mesto tým trpí," dodal Vallo. 

Pozrite si druhú časť rozhovoru s Matúšom Vallom, kde sa dozviete ako to bude s parkovaním fungovať v prípade, že do Bratislavy prídete len tak - jednorázovo: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy