Odborári sú v pozore. Volkswagen plánuje do roku 2025 zefektívniť výrobu o 30%
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Volkswagen Slovakia tento týždeň oznámil, že sa rozhoduje o jeho budúcnosti a v rámci toho musí zefektívniť výrobu o 30 percent do šiestich rokov.
Aj vďaka väčšej robotizácii sa Volkswagen Slovakia tento rok rozlúči s troma tisíckami zamestnancov. Najväčšou snahou odborárov bude preto dosiahnuť čo najvyššiu zamestnanosť, nie len vyhrať bitku o mzdy. Ostatné automobilky prepúšťanie nehlásia a majú kolektívne vyjednávania už uzavreté.
Aj keď riaditeľ Volkswagen Slovakia Oliver Grunberg vyhlásil, že počet 3000 prepustených sa už nemá tento rok meniť a 30 percent sa bude týkať najmä znižovania nákladov na výrobu, odborári sú v pozore. Aby o prácu prišlo čo najmenej ľudí, môžu niektorí prejsť na delené pracovné miesta, či skrátenú pracovnú dobu. Zamestnanci by tak v práci nemuseli byť päť ale štyri dni v týždni.
Či si potom zachovajú aj výšku platov, je teraz otázkou kolektívneho vyjednávania. Aj odborári si však uvedomujú, že fabriku čaká kľúčový rozhodujúci rok, prvoradý preto asi nebude len boj za čo najvyššie mzdy.
"Keď sa na niečom dohodneme, tak to musí platiť ale momentálne je priorita garancia pracovného miesta a udržať čo najviac zamestnancov," tvrdí predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský. „Veríme, že spoločne dosiahneme takú dohodu, vďaka ktorej zostaneme aj naďalej dobrým a sociálnym zamestnávateľom," hovorí riaditeľ Volkswagen Slovakia Oliver Grunberg. Ten poprel špekulácie, že by sa časť výroby mala presunúť do Srbska. "Súčasťou plánu je rozšírenie výroby vo východnej Európe, ale toho súčasťou nie je opustiť Bratislavu," potvrdil.
Ostatné automobilky prepúšťanie nehlásia
PSA v Trnave, ktorý zamestnáva 4500 ľudí, sa prepúšťať nechystá a pri priemerných platoch 1170 eur bez manažmentu majú kolektívne vyjednávanie dotiahnuté. "Mzdy sa od roku 2018 do 2020 celkovo zvýšia od 153 eur a ďalšie zvyšovanie miezd garantuje nový transparentný systém odmeňovania," informuje hovorca PSA GROUPE Peter Švec.
Podobne je na tom aj Kia, kde pracuje 3800 zamestnancov a priemerný plat je tam cez 1500 eur. "V Kia Motors Slovakia máme kolektívnu zmluvu platnú do 31.3. 2020," odpovedal hovorca Ján Žgravčák. V najmladšom závode Jaguari land rover, ktorý zamestnáva 1500 ľudí uzavreli kolektívnu zmluvu ešte minulý rok a rokovania momentálne neprebiehajú.
Cez 14 tisíc zamestnancov, ako mal Volkswagen minulý rok, je podľa šéfa moderných odborov už kúsok predimenzované. Odhaduje, že ak sa neudeje niečo katastrofické, počty zamestnancov by sa mohli ustáliť okolo 10-11 tisíc.
Viac o téme prepúšťania v bratislavskej fabrike Volkswagen v reportáži TV JOJ: