Letiská a rizikové situácie. Ako je na tom naše najväčšie?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V súvislosti s tragédiou na moskovskom letisku, pri ktorej zahynuli desiatky ľudí na palube horiaceho lietadla, zostáva stále mnoho nezodpovedaných otázok. Pravdepodobne zlyhal ľudský faktor. Problémom však bolo i správanie cestujúcich, ktorí sa napriek inštrukciám posádky pokúšali dostať z lietadla aj so svojou batožinou.
Bratislavské letisko bolo plné návštevníkov. Čakali na nich jedinečné atrakcie
Tragédia na letisku Šeremetevo vznikla po nešťastnom pristávacom manévri. "Celý ten problém nastal tým, že pristál hrubo, tlmiče ho odrazili, chytilo to tými motormi a už to horelo. Nikto nepredpokladal, že pristátie bude také tvrdé, pri ňom sa poškodia motory a bude to horieť," opisuje riaditeľ leteckého útvaru ministerstva vnútra Dalimír Pišťanský.
Pokiaľ v letiskovej riadiacej veži zbadajú nejakú mimoriadnu udalosť, či požiar, ihneď informujú hasičov a záchranárov. Tí by mali byť schopní dosiahnuť aj najvzdialenejší bod letiska do troch minúť a začať hasiť.
"Asi nedeklarovali najvyšší stupeň ohrozenia, mayday, len že ide o prioritné pristátie, preto celý systém, záchrany na letisku nebol aktivovaný," dodáva Pišťanský. Tým pádom sa k horiacemu lietadlu dostali záchranné zložky neskôr, pričom išlo o drahocenné sekundy. "Keby boli pripravení, mohli okamžite chrliť penu na motory," povedal riaditeľ leteckého útvaru.
Každé letisko má vypracovaný takzvaný pohotovostný plán pre základné postupy pri mimoriadnej udalosti. Tie musia podľa predpisov nacvičovať maximálne dvojročných intervaloch. Na bratislavskom letisku M. R. Štefánika sa naposledy cvičilo v máji 2018.
"Posádka lietadla začína s evakuáciou cestujúcich prostredníctvom nástupných sklzov, hasiči letiska využívajú technické prostriedky, aby vnikli do lietadla za účelom záchrany cestujúcich," informuje hovorkyňa letiska M.R. Štefánika Veronika Ševčíková.
Inštrukcie posádky pre pasažierov sú jednoznačné - lietadlo treba opustiť čo najrýchlejšie a bez batožiny. "My to kričíme na cestujúcich, keď dôjde k evakuácii. Nemôžeme ale zabrániť tomu, aby si to nebrali, je to prirodzená rekcia každého z nás. My s nimi nebudeme bojovať, každá sekunda je dobrá," vysvetľuje inštruktorka palubných sprievodcov Silvia Holičová.
Napriek tomu personál - bojujúc aj s vlastným pudom sebazáchovy, odviedol podľa profesionálky vynikajúcu prácu.
"Keby nerobili to, čo majú, zomrie oveľa viac ľudí, lebo sa udusia dymom," dodáva Holičová.