Nemocnica v Žiline reaguje na Knihu plesní Petra Pellegriniho. Odovzdá mu knihu rekonštrukcií
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŽILINA / Ako odpoveď na Knihu plesní vypracovala Fakultná nemocnica s poliklinikou v Žiline unikátnu Bielu knihu, ktorá sumarizuje najvýraznejšie modernizácie v rámci žilinskej nemocnice od roku 2017. Vo štvrtok ju vedenie nemocnice odovzdá aj predsedovi Vlády Slovenskej republiky Petrovi Pellegrinimu. O problematike plesní v nemocniciach a zámere študentov upovedomiť premiéra, ako prvá informovala TV JOJ už začiatkom apríla.
"V tejto takzvanej Knihe plesní sa ocitli aj dva zábery z našich podzemných chodieb, ktoré sú v pôvodnom stave a kvôli veľkému poškodeniu hydroizolácie pravidelne zatekajú. Chápeme snahu študentov, no mrzí nás, že v našej nemocnici uprednostnili podzemné chodby pred priestormi oddelení, izieb, čakární a sociálnych zariadení, ktoré u nás prešli za posledné obdobie obrovskou zmenou a mnohými rekonštrukciami. Vďaka takejto negatívnej publicite suterénov verejnosť znovu nadobudla nesprávny pocit, že žilinská nemocnica je stále tam, kde bola pred niekoľkými rokmi, a to nás nesmierne trápi, keďže sme už urobili veľký krok vpred. Aj preto sme sa rozhodli ukázať, že v Žiline nesedíme so založenými rukami a prostredníctvom Bielej knihy zverejniť súhrn veľkej časti zmien a rekonštrukcií, ktoré tu prebehli za posledné dva až tri roky," informoval generálny riaditeľ FNsP Žilina Igor Stalmašek.
Nemocnica v Žiline reaguje na knihu Plesní Petra Pellegriniho. Odovzdá mu knihu rekonštrukcií
Nemocnicu podporili i odborové združenia pôsobiace pri FNsP Žilina. Základná odborová organizácia Slovenského odborového zväzu zdravotníctva a sociálnych služieb pri FNsP Žilina a Slovenské lekárske odbory pri FNsP Žilina vyjadrili súčasnému vedeniu plnú podporu a v ich oficiálnom stanovisku vyzdvihli rozsiahle rekonštrukcie, ktorými zdravotnícke zariadenie prechádza za posledné 2 – 3 roky (celé znenie stanoviska je uvedené na webe www.fnspza.sk.).
Od roku 2017 dokázala žilinská nemocnica vymaľovať vo vlastnej réžii už 21 500 metrov štvorcových stien, položiť 1 400 metrov štvorcových dlažieb a obkladov a vymeniť 5 500 metrov štvorcových povrchov PVC. Zároveň modernizuje prístrojové a materiálno-technické vybavenie a denne vykonáva bežné opravy či vysprávky. Nadväzuje tak na prvé väčšie rekonštrukčné práce ešte z roku 2016, kedy začali postupne pribúdať prvé pozitívne zmeny. "Investície na veľké projekty máme z pridelených financií ministerstva zdravotníctva, časť realizujeme z vlastných zdrojov a mnoho rekonštrukcií sa podarí sponzorsky alebo ich realizujú naši zamestnanci vlastnými silami," uviedol ekonomický riaditeľ FNsP ZA Peter Braška. Biela kniha obsahuje podľa neho výber stovky fotografií z oddelení a ďalších projektov v rámci areálu. Ukazuje výrazný posun vpred, ktorý sa v Žiline podarilo zrealizovať. "Z hľadiska ekonomickej situácie je to veľmi náročné, no aj napriek tomu sme vlani dokonca dosiahli navyše najlepšie medziročné zlepšenie hospodárskeho výsledku spomedzi všetkých slovenských nemocníc nášho typu," doplnil Braška.
Plesne v nemocnici
FNsP Žilina zamestnáva vlastných technických pracovníkov, čím znižuje tiež náklady a rýchlosť bežných stavebných prác. Popri rekonštrukciách na oddeleniach a vo vnútorných priestoroch obnovuje areál a priebežne vyspravuje aj najkritickejšie časti podzemných chodieb. "Sme presvedčení, že nie sme jediná nemocnica, ktorá bojuje s investičným dlhom v suteréne, kde nám degradovaná hydroizolácia a dilatačné škáry zo 60. rokov minulého storočia robia problémy. Finančné zdroje na jej opravu sa blížia k hranici 100-tisíc eur, pričom výmena podláh a celková rekonštrukcia by výdavky zdvoj- až strojnásobila, keďže suterénom nám vedie viac ako kilometer chodieb," priblížil generálny riaditeľ s tým, že komplexná obnova podzemných priestorov určených na služobné presuny je v pláne, no nesmie byť na úkor izieb pre pacientov, čakární, ambulancií, šatní pre zamestnancov či sociálnych zariadení, ktoré sa stále postupne modernizujú. "Snažíme sa pacientom i zamestnancom prinášať zlepšenia, ktoré u nás denno-denne vykonávame, no nikto nedokáže obnoviť celú nemocnicu zo dňa na deň, takže ideme krok po kroku, pričom prioritou budú naďalej priestory, ktoré sú pre pacienta a jeho komfort najdôležitejšie," dodal Stalmašek.