Kontrolami STK a EK neprechádzajú aj nové autá. Technici si už nemôžu dovoliť odpustiť ani menšie prehrešky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na technickú a emisnú kontrolu auta čakajú vodiči v týchto dňoch dlhšie ako sú zvyknutí. Na nálade im nepridávajú ani šíriace sa informácie, že ani tie novšie autá nemusia prejsť kontrolou. Aj samotné ministerstvo dopravy priznáva, že vďaka posilnenému kamerovému systému sú kontroly prísnejšie a dôslednejšie a dlhšie.
"Čo som počul, čítal, nové autá neprechádzajú. Našťastie som prešiel, ja som spokojný, takže dúfam, že aj za dva roky to bude v pohode," verí vodič na STK kontrole. Vrátenie auta pre fóliu na okne, lebo už nespĺňa požadované normy, je jednou z vecí, ktorá sa šíri medzi vodičmi rýchlejšie, ako je povolená rýchlosť.
To, čo prešlo pred dvoma rokmi technickou kontrolou a v súčasnosti už neprejde, má jednoduché vysvetlenie. "Žiadne prísnejšie pravidlá nie sú. Sú len prísnejšie pravidlá kontroly. Technik vykonáva kontrolu, tak ako ju mal vykonávať od roku 2005," informuje riaditeľ štátneho dopravného úradu Bohuš Chochlík.
"Je to len o tej dôslednosti. Jednoducho veci, ktoré predtým nebolo vidno na kamerách, je teraz vidno. To znamená, že tí technici, čo mohli pustiť alebo púšťali z nejakého dôvodu teraz nemôžu," objasňuje konateľ Slovdekra STK Ľubomír Ochotnický.
Technici si už nemôžu dovoliť odpustiť aj menšie prehrešky. Keď kontrola zistí, že pri technickej a emisnej kontrole pochybili, hrozia im pokuty. Pri dvoch udelených pokutách preskúšanie. To všetko pod dohľadom kamier, ktoré od 20.5.2019 musia zachytiť celý proces kontroly. A to trvá dlhšie ako kedysi.
"Teraz viete, že to auto musí byť 50 minút alebo koľko na STKčke, tak to tam musí byť. Nemôže prebehnúť za 15 minút, čo je ofotím značku, bol som tu a idem ďalej," tvrdí minister dopravy Arpád Érsek.
Rozpor spôsobuje emisná kontrola
Autá by sa mali posudzovať podľa homologizácie. "Máte vozidlo vyrobené v roku 2005 a dnes pôjde na technickú kontrolu, tak musí spĺňať emisné normy, ktoré má uvedené v osvedčení o evidencii. Emisnou kontrolou prejde, pokiaľ spĺňa tie emisné limity, ktoré boli dané výrobcom a sú uvedené v osvedčení o evidencii," dopĺňa Bohuš Chochlík.
Podľa analytika v osvedčení o evidencii nie je údaj o nespálených uhľovodíkoch, ktorý sa pri emisnej kontrole kontroluje a ktorého parametre sú definované vo vyhláške."Tu došlo k zníženiu hranice zo 100 na 60 a táto zmena platí od minulého roka," hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.
Ministerstvo dopravy v súčastnosti pripravuje návrh novely zákona, ktorá je v medzirezortnom pripomienkovaní a súvisí s technickými a emisnými kontrolami. Zapojiť sa môžu občania aj stanice STK a upozorniť tak na nedostatky vyplývajúce z praxe.
Čoraz prísnejšie sa kontrolujú aj vodiči MHD. Viac vo videu: