Do platnosti vstupujú nové pravidlá preberania obsahu na internete
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na konci mája vstúpil do platnosti upravený Kódex preberania obsahu na internete. Je to dokument z dielne združenia pre internetovú reklamu IAB Slovakia, ktorý nastavuje pravidlá korektného preberania obsahu v slovenskom online prostredí.
Kódex preberania obsahu na internete. Ide o kódex, ktorým sa od roku 2015 riadia všetky webstránky zaradené v meraní online návštevnosti IABmonitor pri preberaní cudzích online článkov a fotografií. Prešiel úpravami, ktorých potreba vyplynula zo 4-ročnej praxe v jeho uplatňovaní. Hlavným cieľom aktuálne prijatých zmien je prísnejšie nastaviť pravidlá pri práci s online obsahom tak, aby nebolo porušované právo na copyright slovenskými internetovými médiami a webstránkami.
Jednou z najdôležitejších zmien, ktorú nový Kódex prináša, je povinnosť uviesť prelink (hypertextový odkaz) na pôvodný text hneď v úvode, v prvých piatich vetách preberaného článku. V prípade článkov, v ktorých je potrebné okamžité uvedenie autora preberanej informácie (napr. spravodajstvo) a v čase vydania online článku nie je dostupná informácia o presnom pôvodnom zdroji, je potrebné linkovať homepage média (aj TV, tlač, rozhlas), v ktorom citovaná informácia zaznela alebo bola publikovaná. Zdôrazňuje sa tým potreba vždy linkovať zdroj, napriek tomu že v aktuálnom čase ešte / práve nie je dostupný link na konkrétny zdrojový článok či reportáž.
Okrem toho sa prichádzajúce zmeny týkajú tiež nastavenia sankcií pri opakovanom porušovaní Kódexu. Prevádzkovateľovi, ktorého médium poruší Kódex trikrát v priebehu polroka, môže byť na základe rozhodnutia Správnej rady IAB dočasne odobratý prístup k všetkým dátam z merania návštevnosti IABmonitor a/alebo tiež členská zľava na dáta IABmonitor. Pričom sa zohľadňujú rovnako porušenia zistené z podnetov z externého prostredia ako aj nálezy z interného monitoringu.
Ďalšie opakované nerešpektovanie pravidiel v Kódexe môže v dlhodobom horizonte v prípade členov IAB viesť až k vylúčeniu prevádzkovateľa média zo združenia a následne z merania IABmonitor. V prípade meraných nečlenských médií je najprísnejšou sankciou vylúčenie z merania IABmonitor.
“V slovenskom internetovom priestore doteraz chýbali pravidlá, ktoré by dôslednejšie regulovali preberanie obsahu medzi jednotlivými portálmi. Vznikali tak situácie, keď sa niektorí prevádzkovatelia oprávnene cítili vykrádaní a iní, naopak, získavali čítanosť na základe neraz až drzého odkopírovania cudzieho textu od slova do slova. Tieto praktiky už bolo treba konečne riešiť, tak nová Etická komisia prišla s Kódexom, ktorý vôbec prvý krát stanovuje pravidlá preberania obsahu, aj so sankciami. Veríme, že to vnesie poriadok, zlepší vzťahy a v konečnom dôsledku prinesie aj skvalitnenie obsahu pre čitateľov, pretože všetky portály sa budú musieť snažiť prísť s niečím pútavým a originálnym,” hovorí predseda Etickej komisie Mgr. Adam Zavřel.
Kódex je záväzný pre všetky webstránky zaradené do auditu návštevnosti IABmonitor. Zároveň tiež môže slúžiť ako inšpirácia pri nastavení štandardov pre etickú prácu s online obsahom pre ostatné weby nemerané v monitore.
Na dodržiavanie Kódexu dohliada Etická komisia IAB, ktorá stojí tiež za jeho najnovšími zmenami. Tvorí ju tím odborníkov na etické správanie sa pri práci s online obsahom. Sú to ľudia s praxou a názorom podloženým niekoľkoročnými skúsenosťami zo slovenských online vydavateľstiev a agentúr. Od februára 2019 je predsedom Adam Zavřel, vedúci online spravodajstva TV JOJ a zastúpenie v nej ďalej majú vydavateľstvá Ringier Axel Springer SK, Petit Press, Mafra Slovakia, Perex, Zoznam a agentúra Digiline.
Do dnešného dňa prijala komisia 38 podnetov na neetické preberanie online obsahu, z toho ako oprávnených bolo vyhodnotených 22 podnetov. Okrem podnetov prijatých z externého prostredia rieši komisia aj súlad obsahu webových stránok s Kódexom cez pravidelné interné monitoringy. Na ich základe dosiaľ vydala ďalších 65 upozornení na odstránenie nedostatkov v online obsahu slovenských médií.
Počnúc júnom 2019 budú relevantné a oprávnené podnety prijaté z externého prostredia ako aj z interného monitoringu médií zverejňované prostredníctvom webstránky združenia IAB Slovakia www.iabslovakia.sk prípadne iným vhodným spôsobom.
Etický kódex zapadá prachom. Riešili ho aj poslanci NR SR. Viac v reportáži TU: