Vodiči, hrozí vám vysoká pokuta za mobil v ruke. Je jedno, či telefonujete alebo nie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Novelu zákona o cestnej premávke v stredu schválila vláda. Zaoberať sa bude nielen telefonovaním za volantom, ale aj samotným držaním prístroja. Rovnako sa novela dotkne aj parkovania na chodníku či neskúsených vodičov.
Podľa novely by ostalo povolené telefonovanie za volantom s pomocou handsfree, zakázané ale má byť držanie mobilu v ruke. Toto pravidlo sa nevzťahuje len na mobilné telefóny, ale aj na iné telekomunikačné a audiovizuálne zariadenia.
Parkovanie, zipsovanie a záchranná ulička na diaľnici
Zmena sa dotkne aj parkovania na chodníkoch, ktoré má byť možné len na takom mieste, kde zaparkovanie nevyžaduje jazdu po chodníku. alebo striedavého radenia, tzv. zipsovania v prípade, keď sa jazdné pruhy zbiehajú. Návrh pre vodičov zavádza povinnosť v prípade státia v kolóne vytvoriť takzvanú "záchranársku uličku" pre vozidlá záchranných zložiek. Vodiči ju majú vytvoriť "v strede medzi dvoma jazdnými pruhmi a v úsekoch s viac ako dvoma jazdnými pruhmi medzi ľavým jazdným pruhom a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom," uvádza rezort s tým, že pri vytváraní záchranárskej uličky je na nevyhnutne potrebný čas vodič vozidla oprávnený vojsť aj na miesta, kde je to inak zakázané, ak tým neohrozí iného účastníka cestnej premávky.
Zmena vodičských oprávnení
Zmena minimálneho veku pre získanie vodičského preukazu na nákladiaky a autobusy, zrušenie povinnosti nosiť prilbu mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov alebo zmena kategorizácie elektrických kolobežiek v premávke sú súčasťou návrhu na zmenu zákona o cestnej premávke k dielne rezortu vnútra. Podľa materiálu, ktorý dnes odobrila vláda, by sa vek potrebný na získanie vodičských preukazov skupiny C (nákladné vozidlá) a skupiny D (autobusy) mal znížiť. Pri oprávneniach šoférovať nákladné auto sa konkrétne má potrebný vek znížiť z 21 na 18 rokov a pri autobusoch z 24 na 21 rokov. Ministerstvo v tejto súvislosti argumentuje, že nižší vek pri šoférovaní nákladiakov a autobusov funguje napríklad v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii alebo Írsku. "Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusov doprave," uvádza ministerstvo. Vodiči však v tomto prípade budú musieť byť aj držiteľmi takzvaných kvalifikačných kariet. Tie budú udeľované na základe vykonania skúšky o odbornej spôsobilosti. Návrh takisto zavádza skúšobné obdobie pre držiteľov vodičských preukazov B (osobné autá), v rámci ktorého sa v období dvoch rokov od jeho udelenia po dvoch závažných priestupkoch alebo prekročeniach rýchlosti budú musieť držitelia podrobiť doškoľovaciemu kurzu v autoškole, rehabilitačnému programu u dopravného psychológa a preskúšaniu pravidiel na polícii. Rezort v tejto súvislosti argumentuje, že mladí vodiči sú rizikovou skupinou. "Neskúsenosť a vek mladých vodičov sa prejavuje v ich nižšej schopnosti rozpoznávania nebezpečenstva alebo jeho podceňovaní, muži v mladom veku sú náchylní vo vyššej miere podstúpiť riziko ako starší vodiči alebo ženy," odôvodňuje návrh ministerstvo.
Cyklisti a jazdci na kolobežke
V rámci zmien sa tiež navrhuje vypustiť povinnosť nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov. Pravidlá o nosení prilieb pre deti do 15 rokov však ostávajú bez zmeny. "Povinné nosenie prilieb pre cyklistov na rozdiel od povinného nosenia prilieb pre motocyklistov nevyplýva z medzinárodných dohovorov. Voči dospelým cyklistom ide o veľmi výnimočne zavedenú povinnosť," konštatuje ministerstvo vnútra s tým, že okrem Slovenska ju má v obdobnej podobe zavedenú len jediná krajina, a to Španielsko. "Dokonca aj u maloletých cyklistov je zákonná povinnosť nosenia prilieb pomerne zriedkavá," konštatuje rezort..Zmena sa dotkne aj používateľov kolobežky. "Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla, v súčasnosti sa totiž zaraďuje medzi chodcov," avizuje rezort.