Žena si neprevzala dve poštové zásielky, sociálna poisťovňa ju prehlásila za nebohú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTÚROVO / V banke mužovi oznámili, že jeho 82-ročná mama, s ktorou si denne telefonuje, je podľa sociálnej poisťovne už takmer mesiac nebohá. Pozastavili vyplácanie jej dôchodku a účet vedený na jej meno zablokovali. Šokujúce nedorozumenie podľa sociálnej poisťovne vzniklo preto, lebo čiperná dôchodkyňa neprevzala dve poštové zásielky.
"Vy tu máte zaznamenané, že od 5.6. vaša mamička umrela. Ja som skoro padol na zadok, takéto sa dozvedieť nie je dvakrát príjemné," syn 82-ročnej dôchodkyne si túto informáciu vypočul v banke, keď zisťoval, prečo je účet jeho mamy je zablokovaný. Aj napriek tomu, že si denne s mamou telefonujú, nebolo mu všetko jedno.
"K zablokovaniu účtu klientky prišlo na základe doručenia Oznámenia o úmrtí dôchodcu od sociálnej poisťovne a pre banku predstavuje smerodajný dokument," vysvetlil hovorca ČSOB Juraj Štefanovič. Do dnešného dňa, sa aj napriek snahe syna osloviť všetky inštitúcie, tento stav nezmenil. Veselá Valika privítala štáb TV JOJ v domove pre seniorov a pochválila sa skvelým obedom.
Dostať späť dôchodkyňu medzi živých aj úradne, nie je vôbec jednoduché. "Ona si sama napísala prehlásenie, podpísala to, a my sme jej dali potvrdenie, odkedy je u nás s tým, že žije a poslali sme to doporučene do sociálnej poisťovne," hovorí riaditeľka domova seniorov Marta Frániková.
"Že ju vyhlásili za mŕtvu, ale taký doklad neexistuje, ja neviem, že na základe čoho," uviedol jej syn Oliver. Za všetko vraj môžu dve neprevzaté listové zásielky adresované Valike, ktorá dostáva dôchodok zo Slovenska, aj z Maďarska. "Štvrtok zvyknem chodiť k mame, tak vtedy zvyknem vyberať poštu, ak by tu bol ten žltý papierik, tak by som to bol išiel prevziať," vysvetlil Oliver.
"Z Maďarska sme dostali v marci oznámenie, že si pani neprebrala korešpondenciu a táto sa im vrátila s poznámkou pošty "adresát zomrel". Rovnako sa aj sociálnej poisťovni vrátila zásielka z januára s poznámkou Slovenskej pošty "adresát zomrel"," informoval hovorca ústredia sociálnej poisťovne Peter Višváder.
To, že príslušná matrika nevydala úmrtný list, ktorý by oprávňoval na pozastavenie dôchodku, sa televízii JOJ podarilo overiť v priebehu 10 minút. "Okamžite, po overení situácie, sociálna poisťovňa výplatu dôchodku obnovila, akoby ani nedošlo k jej prerušeniu," dodal Višváder. Ale bankový účet je po dvoch týždňoch, aj naďalej zablokovaný.
"Teraz mi chodia upomienky od elektrikárov, neviem SIP tam nie je zaplatené, lebo s tým účtom sa nedá narábať," dodal Oliver. "K odblokovaniu účtu klientky môže dôjsť okamžite po prehlásení Sociálnej poisťovne, že daná klientka nezomrela," dodal Štefanovič.