Stav železníc na Slovensku. Chcú ušetriť 150 miliónov eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA _ Železnice potrebujú zlepšiť svoje fungovanie, aby sa v blízkej budúcnosti nedostali do červených čísel a poskytovali kvalitnejšie služby. Efektívnosť investícií, dôraz na údržbu a realizácia optimalizačných opatrení by železniciam mohli ušetriť až 150 miliónov eur. Toto navrhujú analytici útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.
Približne 3 700 kilometrov železníc a na nich oveľa menej vlakov ako v zahraničí na podobnej dĺžke a na druhej strane oveľa viacej zamestnancov. V súkromnej firme niečo nepredstaviteľné, alebo inak múdro povedané, nerentabilné. To vyšlo analytikom útvaru hodnoty za peniaze. Analytici majú pre ŽS jednoduchý odkaz, ak nebudete efektívnejší, dostanete sa do červených čísiel.
Ekonómovia pri kontrole ľudsky povedané porozoberali koľajnice a prišli na to, že železnice by mohli ušetriť až 151 miliónov eur, keby si zobrali k srdcu ich odporúčania. Začať by mohli napríklad odpredajom nepotrebného majetku. "Sedemdesiatdva miliónovými výnosmi z budov a majetku," uviedol riaditeľ odhoru hodnotenia na ÚHP Juraj Mach.
A ďalších 79 miliónov by mohli ušetriť optimalizáciou hospodárenia. Železnice si uvedomujú ako problém s prezamestnanosťou, tak aj so zastaralými technológiami a nízkou automatizáciou, ktorá si tým pádom vyžaduje väčší počet ľudí. Kým na západe prehodí výhybku počítač, u nás pracne železničiar. "Návrhmi, ktoré z tohto vyplynuli sa budú ŽS vážne zaoberať, respektíve, ich implementovať v praxi," uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Železnice momentálne implementovali skôr opak optimalizácie. Informovali, že v priebehu polroka zvýšia plat približne 7 000 zamestnancov o 90 eur mesačne. Vedenie sa tak dohodlo s odbormi. Priemerná mzda tam tak dosiahne 1 155 eur, čo je viac ako v národnom hospodárstve. Vyžiada si to zároveň 27 miliónov eur navyše. Náklady ŽSR tak rastú rýchlejšie ako výnosy, čo je presný opak čiernych plusových čiernych čísiel.