Prieskum medzi učiteľmi prekvapil. Moderné postupy poznajú, no nevyužívajú ich
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Učitelia vedia, čo treba učiť a čo je dobré pre rozvíjanie kritického myslenia u žiakov, v praxi to ale neraz neuplatňujú. Vyplýva to z celoslovenského prieskumu, ktorý robili v júni s vyše 500 pedagógmi na druhom stupni základných škôl.
Hoci učitelia sa sami vyjadrujú, že sú za kreatívnejšie a modernejšie spôsoby výučby, 58 percent z nich stále vykladá učivo spred tabule alebo spoza stola. "Inovatívne sa dá učiť tak, že aj toho učiteľa, rovnako aj deti vtiahnete do toho procesu a vyvoláte v nich záujem," uviedol riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.
Cieľom prieskumu nebolo za každú cenu skritizovať prístup učiteľov. Skôr sa ukazuje, že asi treba zmodernizovať systémové nastavenia, vrátane ich prípravy na pedagogických fakultách. "Ministerstvo školstva realizuje kroky, ktoré smerujú ku skvalitneniu výučby pedagógov. Spomenúť môžeme úplne nový zákon o odborných a pedagogických zamestnancoch, ako aj nedávno konajúcu sa medzinárodnú konferenciu Európsky učiteľ 21. storočia," povedala hovorca ministerstva školstva Andrea Pivarčiová.
Prieskum tiež ukázal, že mnohí učitelia sa boja so žiakmi rozprávať o aktuálnom spoločenskom či politickom dianí. Samozrejme nejde o to, aby pedagóg tlačil deťom do hlavy svoje vlastné politické presvedčenie. "On má vytvoriť priestor, aby práve cez takéto témy naučil deti diskutovať, klásť otázky, počúvať sa a potom nájsť nejaký záver," povedal odborník na vzdelávanie Juraj Hipš.
Priam alarmujúce je iné zistenie - až 20 percent opýtaných učiteľov si myslí, že pre Slovensko by bolo lepšie prejsť z demokracie na systém, kde by sa moc sústredila v rukách silného vodcu, a to aj za cenu obetovania niektorých slobôd. "Učitelia by mali byť elitou národa, je to jedno z najdôležitejších povolaní, a tam by som očakával, že bude výrazne väčší počet učiteľov, ktorí chápu zmysel demokracie," povedal lektor kritického myslenia Ondrej Gažovič.
"Neobviňoval by som len učiteľov, že majú takýto názor, skôr by som pátral po príčinách takéhoto názoru, a či vieme nejakým spôsobom pomôcť tým učiteľom," dodal Slosiarik.
Pozrite si archívnu reportáž.