Pred rokmi protesty a blokády. Dnes sa Prešovčania môžu tešiť na dva obchvaty
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PREŠOV / Pred rokmi to boli protesty a dokonca aj blokády ciest. Prešov síce stále nemá svoj obchvat, ale v okolí mesta už je čulý stavebný ruch a bude toho ešte viac. Poklepaním základného kameňa sa popri výstavbe diaľničného obchvatu začína stavať aj ten druhý - severný, takzvaná R4.
"Pani primátorka bude mať radosť, lebo ona sa so mnou vždy hádala," uviedol minister dopravy Árpád Érsek. "Dve slová, ktoré vystihujú dnešný deň – Konečne a Ďakujem," povedala Andrea Turčanová, primátorka mesta Prešov.
Pre Prešov je to vynikajúca správa. Ako jediné krajské mesto doteraz nemalo žiaden obchvat. Ak sa všetko podarí, plány a sľuby sa naplnia, tak Prešov bude mať obchvaty dva južný a teraz aj severný. Je to tretie najväčšie slovenské mesto. No s peniazmi na diaľnice to nevyzeralo reálne. A nie je to len o doprave. "Je to cesta, bez ktorej sa nedá budovať rozvoj, hospodárstvo, cestovný ruch," poznamenal Milan Majerský, predseda PSK.
Momentálne je prešovská realita taká, že tranzitná doprava smeruje priamo cez mesto. Niekoľkotonové kamióny prechádzajú len kúsok od historického centra. "Prvá etapa severného obchvatu bude dlhá 4,3 kilometra. Ale v skutočnosti postavia až 10 kilometrov. Meniť sa totiž budú aj časti priľahlých ciest, ktoré sa zmenia na štvorprúdovky. Za takmer 143 miliónov eur bez DPH bude prvú etapu stavať aj Váhostav, ktorý v minulosti čelil reštrukturalizácii," informovala NDS. "Pozrite sa, je víťaz súťaže a ja nerozhodujem o súťaží, kto ju vyhrá, či nevyhrá," podotkol Árpád Érsek. "Váhostav už štyri roky od svojej reštrukturalizácie pracuje bez najmenšieho zakopnutia, má spoľahlivých subdodávateľov, ktorí mu veria a nemáme s tým žiadny problém," dodal Marián Moravčík, generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav.
Súčasťou prvej etapy obchvatu bude aj 1155 metrov dlhý tunel Bikoš. Motoristi oproti pôvodnej trase ušetria 9 minút. V dopravnej špičke aj niekoľkonásobne viac. Problémy nateraz naznačil minister dopravy len pri doťahovaní sa na druhej etape obchvatu. Útvar hodnoty za peniaze stále neuzavrel to, či sa bude stavať v plnom alebo postačí len polovičný profil. "Treba povedať na rovinu, že ak to nebude plný profil tak stojíme, lebo projekty sú pripravené na plný profil," dodal Árpád Érsek.
Niekto je za jeden pruh, ja za dva pruhy, treba sa niekde stretnúť a dohodnúť.