Gabčíkovské hrádze, ktoré ohrozovala tisícročná voda, navyšujú. Asfalt poslúži aj cyklistom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
GABČÍKOVO / Na slovenskom úseku Dunaja – od Gabčíkova po Štúrovo – musia zosilniť a navýšiť súčasné hrádze, pretože ich naposledy ohrozovala tisícročná voda. Rozhodnutie staré šesť rokov sa teda začína plniť - vodohospodári ako bonus pridajú asfaltový povrch, ktorý bude slúžiť aj cyklistom.
Vodohospodári začali s navyšovaním hrádzí, prinútili ich k tomu nové údaje meteorológov. Tie boli namerané pri poslednej povodni v roku 2013, kedy sa aj na našom úseku Dunaja prevalila takzvaná tisícročná voda. "Ak nám stanoví SHMÚ nové kvóty, tak my musíme prispôsobovať, plus nejaké prevýšenie tejto hrádze novým výškam, to sa deje teraz," uviedol Jozef Dúcz zo Slovenského vodohospodárskeho podniku o.z. Bratislava.
Navyše je ich potrebné dorovnať aj k výške hrádzí, ktoré už na maďarskej strane Dunaja vybudovali. "Päťdesiattisíc kubíkov kameniva sa dováža z kameňolomu Devín po vode, zabudovaných je cca 20 tisíc kubíkov, medzi úsekom Komárno a Medveďov," dodal Dúcz.
"Na niektorých miestach to bolo aj pol metra, ktoré tam chýbalo a boli tam určité kritické úseky, v 2013, kde tá voda už pretekala," uviedol projektant Slovenského vodohospodárskeho podniku Pavel Frankovský. Hrádze tak rastú o potrebné centimetre až meter vďaka materiálu žulového pôvodu, ktorý má nekonečnú životnosť. "Je to náš vlastný materiál, vo vlastnej réžii budovaný na mieste," dodal Frankovský.
Do konca roka vďaka vodohospodárom na hrádzi medzi Gabčíkovom a Komárnom pribudne aj 30 kilometrov asfaltového koberca. Ten nebude slúžiť len ako ochrana koruny hrádze pred poveternostnými vplyvmi či obslužná cesta pre vodohospodárov. "Chceli by sme týmto prispieť, aby sme zabezpečili bezpečnejšiu cestu pre cyklistov," povedal Dúcz.
Tých na trase pribúda. Po Gabčíkovo majú bezpečnú asfaltovú cyklotrasu. Pokračovanie na Komárno bolo na neupravenom teréne, či rušnej ceste. "Sú to práce, ktoré budeme vykonávať vo vlastných kapacitách, akurát asfaltový povrch musíme dodávateľsky, lebo na to nemáme mechanizmy ani kapacity," dodal Dúcz.
Podľa platných noriem by sa hrádze v tomto úseku mali navyšovať až meter nad návrhové hladiny. "Finančné rozpočty republiky a podniku to nedovoľujú, tak môžeme len ten spomínaný polmeter navyšovať. Je to dohodnuté s maďarskou stranou a je to fér," dodal Frankovský.
Pozrite si archívnu reportáž.