Odborník na stíhačky pre TV JOJ: Vojenské lietadlá sa plnia doplna a porušenie predpisov sa nevypláca
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Cvičný let stíhačkou už neraz zažil aj Jozef Jankovič. Bývalý vojenský pilot desiatky rokov lietal vo vojenských strojoch. Na letisku Sliač pristával za každého počasia, za hustej hmly a dokonca aj pri silných mrazoch. Hovorí, že vojenské lietadlá sa plnia vždy doplna.
Jozef Jankovič ako hotovostný stíhací pilot odslúžil desiatky rokov. Takzvané cvičné lety absolvoval na Sliači za každého počasia. Lieta sa za dňa aj v noci, dokonca aj pri -25 stupňových mrazoch. "Piloti na poslednú chvíľu dostanú informáciu, že majú cvičný let, ale celý proces toho odletu lietadla je ako keby šlo o život. To znamená, že sú tam veľmi krátke časy. Piloti vlastne v behu utekajú do lietadla," vysvetľuje postupy Jozef.
Intenzívna hmla bola nad sliačskym vojenským letiskom aj v sobotu večer, a práve hmla skomplikovala pristávanie MiGov. Pilot stíhačky, ktorá havarovala pri Nových Sadoch, nemal vizuálny kontakt a musel letieť na záložné letisko v Bratislave. "Musíte mať vizuálny kontakt s dráhou,so svetlami alebo skrátka s vizuálnymi referenciami a vtedy môžte pristáť. Inak je to nemožné. Sliač má svoju geografickú zvláštnosť, je postavené na blatách a celá oblasť je uzavretá v kotline, to znamená, že tam keď udrie hmla, tak väčšinou začína pri Budči a končí pri Banskej Bystrici," vraví ďalej bývalý vojenský pilot.
O tom či sa pod nehodu podpísal nedostatok paliva ale skúsený pilot nechce špekulovať. "Vojenské lietadlá zo zásady sa vždy plnia doplna," je presvedčený Jankovič. Keď dôjde palivo na takzvaný predpísaný zbytok, tak pilot misiu ukončuje. "Ak nádrž dosiahne stanovenú hranicu, tak sa vracia, bez ohľadu na to, že by ešte mohol splniť úlohu. Potom zistenie, že ste porušil predpis, je relatívne nepríjemné, pretože vám siahnu na všetko možné a to je proste porušenie bezpečnosti a rozkazu a to sa neodpúšťa v armáde," dodáva Jankovič.
Jozef Jankovič počas cvičných letov neraz zažil aj odklon na záložné letisko, buď do Bratislavy alebo Popradu, a to podľa vhodnosti podmienok. "Stíhací pilot má jednu obrovskú výhodu a jednu obrovskú nevýhodu. Výhodu ma v tom, že sa mu nikdy nikto do toho nemontuje, lebo je vždy sám a nevýhodu, že mu nikdy nikto nepomôže, pretože je sám," uzavrel bývalý vojenský pilot.
Pozrite si reportáž o páde stíhačky: