Európska únia chce zvýšiť bezpečnosť na cestách. Od nového roka sa sprísnia opatrenia aj na Slovensku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Celosvetovo sa odhaduje, že každý rok zomrie na cestách milión 250-tisíc ľudí. Z toho je 25-tisíc občanov Európskej Únie. Tá chce byť v najbližšej dekáde opäť lídrom v rámci dopravnej bezpečnosti. Sprísnené opatrenia sa budú od nového roka týkať aj Slovenska.
Európska Únia chce už od nasledujúceho roka zaviesť viaceré opatrenia v doprave. "Prioritou číslo 1 pre roky 2020-2030 je ochrana chodcov, cyklistov, a vodičov dvojkolesových vozidiel ako sú kolobežky, elektrobicykle a pedeleky," uviedol psychológ Karol Kleinmann.
Ďalšími legislatívnymi opatreniami, ktorými chce Európska Únia pomôcť zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky sú aj prepracovanejšie školenia mladých vodičov alebo vodičov, ktorí sa zúčastnia priestupku, prípadne autonehody. Dôvodom sú alarmujúce čísla. Mladí vodiči vo veku 17-24 rokov zapríčinia podľa štatistík až 21 percent dopravných nehôd. Hlavnou príčinou je alkohol. "Je to taký klasický peer pressure, to znamená, že skupina vplýva na toho jedinca, hecuje ho, aby išiel rýchlejšie, aby si vypil pred tou jazdou," vysvetľuje psychológ.
"Pre držiteľov vodičského oprávnenia skupiny B sa navrhuje zaviesť takzvanú skúšobnú dobu na obdobie dvoch rokov, pričom počas tejto skúšobnej doby sa držiteľ vodičského oprávnenia sk. B nesmie dopustiť priestupkov závažným spôsobom," informoval Tomáš Vrábel, Policajné prezídium SK. "Tam patrí napríklad veľmi vysoká rýchlosť, ktorá je prekročená o nejakú hranicu, ďalej je to prechod na červenú, nezastavenie na stopke, nedanie prednosti v jazde a podobne," doplnil Karol Kleinmann. Medzi rizikové faktory patrí nedostatok vodičských skúseností, vek, ale aj pohlavie. "Práve títo vodiči, ktorí do dvoch rokov urobia minimálne dva priestupky, vážne priestupky, by sa mali podrobiť rehabilitačnému správaniu. Je to niečo podobné ako vodiči, ktorí v podstate nafúkali, resp. požili alkohol pred jazdou," tvrdí psychológ. Okrem predpokladaných troch sedení v rámci rehabilitačného programu u psychológa ich čaká doškoľovací kurz v autoškole, ale aj preskúšanie pravidiel cestnej premávky na polícii. "Toto rehabilitačné opatrenie je vlastne reakciou na štatistiku, ktorú máme od polície, kde zomiera výrazne viac mladých vodičov v pomere k tomu, čo je v populácii," vysvetlil Karol Kleinmann.
Ďalšou veľkou prioritou Európskej Únie je znížiť počet ťažko zranených ľudí na cestách. Minulý rok ich bolo podľa štatistiky 130 000, oproti predminulému roku sa ale toto číslo prakticky vôbec nezmenilo. Jedným z dôvodov je infraštruktúra, kvôli ktorej sú ostatní účastníci dopravy v Európe obmedzovaní. "Vo Viedni síce infraštruktúra pokročila, ale stále evidujeme problémy na cestách, keďže nie všade sú pruhy pre cyklistov, musia sa miešať pomedzi vodičov, ktorí idú veľmi rýchlo," povedala Christine Chaloupka, dopravný psychológ. "Všetko sa v súčasnosti orientuje na autá, ale je to veľmi zvláštne. Jeden z najväčších problémov je to, že cyklisti a chodci nemajú priestor na pohyb. Tento problém je v celej Európe. Chodci sú až druhoradí," dodal dopravný psychológ Ralf Risser.