Deň bielej palice sa uskutočnil už desiatykrát. Ktorí vodiči sú najmenej ohľaduplní?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Najviac pozorných vodičov je v Trnavskom kraji. Naopak, pozornejšie by sa mali dianiu na ceste venovať najmä vodiči z Prešovského kraja. Tí sa v 10. ročníku osvetovej akcie s názvom Deň bielej palice ocitli na chvoste rebríčka. Nevidiacim podľa štatistík nezastavil približne každý piaty vodič.
Deň bielej palice sa primárne zameriaval na zvýšenie bezpečnosti zrakovo postihnutých ľudí v rámci cestnej premávky, a to konkrétne v 50 mestách na 55 priechodoch. Druhá línia si všímala autá a reklamné pútače na vodiacich čiarach a pásoch pre nevidiacich. Mestská polícia okrem toho kontrolovala aj iné nedostatky na cestách. "To sa týka nepovolených rozkopávok na komunikáciách," uviedol Ivan Lechner, zástupca náčelníka MP.
Deň bielej palice sa uskutočnil už desiatykrát. Ktorí vodiči sú najmenej ohľaduplní?
Vodiči, ktorí zastavili nevidiacemu chodcovi na priechode, dostali od polície malú pozornosť. Tí, ktorí nezastavili, zatiaľ len napomenutie. Od stredy im ale už hrozí mastná pokuta. "Vodič je povinný dbať zvýšenú opatrnosť okrem iného na osoby používajúce bielu palicu. Za predpokladu, že poruší takéto ustanovenie, hrozí mu v blokovom konaní pokuta do výšky 50 € a v správnom konaní do výšky 100 €," informoval Tomáš Vrábel, Prezídium SR. "Mali by byť teda opatrní vodiči, celý rok samozrejme, nie len 15. októbra," povedal Július Bartek, nevidiaci. "Tak asi 20 percent nezastavilo áut alebo teda šoférov, niektorí dokonca, ktorí nezastavia, sa ešte zvyknú hádať s policajtmi, jeden ma dokonca skoro prešiel a ešte sa hádal," dodal.
Okrem neohľaduplnosti a nepozornosti vodičov trápi nevidiacich aj existencia hybridných a elektrických áut. "Dnes tie autá sú veľmi tiché, keď budú tie elektromobily, tak budú ešte tichšie tie autá, takže toho sa ja aj trochu obávame," vysvetlil Július Bartek. Riešením je systém zvukovej signalizácie s názvom AVAS, ktorý má byť zabudovaný v každom hybridnom vozidle. Jeho cieľom je napodobniť zvuk spaľovacieho motora.
Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska rokuje spoločne s ministerstvom hospodárstva o možnosti pripraviť túto požiadavku do budúcich výziev. "Ministerstvo hospodárstva sa musí riadiť platnou európskou legislatívou a v pripravovanej výzve poskytne dotácie len na tie autá, ktoré sú schválené pre európsky trh. Bližšie podrobnosti budú známe pri samotnom vyhlásení výzvy - teda pravdepodobne začiatkom decembra," informoval Miroslav Kohút, ministerstvo hospodárstva.
V Starej Ľubovni je špeciálny kostolík, ktorého krásy si môžu vychutnať aj nevidiaci: