Strata času a peňazí. Systém prideľovania EČV má množstvo chýb, no zmena sa nechystá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / S kúpou vozidla na Slovensku vás v mnohých prípadoch automaticky čaká aj vybavovanie nových evidenčných čísel. A s tým spojené poplatky. V niektorých štátoch však takéto niečo vôbec neriešia. Úrady nemusia kupovať toľko značiek a ani majitelia áut nemajú starosti s ich vybavovaním. Na Slovensku sa takáto zmena nechystá, aj keď poplatky za nové EČV by sa mali v niektorých prípadoch výrazne znížiť.
Na Slovensku sa evidenčných čísel vyrobí približne jeden milión. "Minimálne 500 000 tabuliek úplne zbytočne vyhadzujeme," myslí si poslanec NR SR za stranu SaS Miroslav Ivan.
Dôvodom je zákon, ktorý je nastavený tak, že EČV je v prvom rade viazané na okres a potom auto. "Akonáhle auto skončí svoju životnosť, tak sa tabuľka zošrotuje a zošrotuje sa aj vtedy, keď majiteľ prechádza z okresu do okresu," vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
Mnohé krajiny to pritom podľa dopravného analytika majú tak, že tabuľka s EČV zostáva majiteľovi aj po zrušení auta a ten si ju môže dať na nové vozidlo. "Má to jeden veľký efekt, že nie je toľko značiek v obehu," dodáva Drahovský.
Do budúcnosti by sme mohli mať iný systém
Navyše pri tomto modeli nie je potrebné registrovať auto na daný okres, kde má majiteľ trvalý pobyt alebo sídlo firmy. "Do budúcnosti by sme mohli mať úplne iný systém označovania a nemusel by tam byť už označený okres. Pretože aj toto plodí rôzne antipatie medzi vodičmi," konštatuje Miroslav Ivan.
Od roku 1995 dodáva štátu EČV len jedna súkromná spoločnosť Turčan Delta, ktorá mala navyše ešte donedávna výhradné právo na dizajn týchto značiek. "Táto situácia sa zmenila v priebehu tohto roka, keď bola podpísaná zmluva, ktorá previedla tento dizajn na ministerstvo vnútra," približuje právnik Peter Kováč.
Podľa právnika je toto dobrá vec, avšak má to aj svoje ALE. "Ak je tá tabuľka registrovaná ako dizajn, tak každý majiteľ motorového vozidla s prideleným EČV a tabuľkou by mal uzatvárať na použitie tohto dizajnu licenčnú zmluvu s vlastníkom dizajnu, teda s MV," poznamenal Kováč.
Zmeny vraj nastanú
A to sa samozrejme nedeje. Zmeny v systéme vraj nastanú, avšak len čo sa týka vybavovania nových EČV cez internet a upraviť by sa v niektorých prípadoch mal aj cenník.
"Pre občanov to znamená úplné vylúčenie potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu, čo znamená významnú úsporu času a v neposlednom rade aj úsporu finančných prostriedkov až do výšky 50% zo správnych poplatkov," informuje hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.
Podľa analytika by ale aj tak najviac času a peňazí ušetrila celková zmena systému. "Oveľa lepšie by bolo, keby tieto značky neboli viazané na okres, ostávali by trvalé a bolo ich možné prepisovať z auta na auto," odporúča Drahovský.
SaS už dávnejšie navrhovala rakúsky model prideľovania EVČ. Viac vo videu: