Motoristov čaká zmena. Tankovať budú môcť aj ekologickejší benzín E10
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Od nového roka čaká motoristov zmena. Natankovať budú môcť už aj 95 oktánový benzín s vyšším podielom biozložiek. Pôjde o typ E10, ktorý je ekologickejší. Túto novinku schválili poslanci ešte v polovici októbra a tento týždeň ju podpísala prezidentka. Vodiči sa ale nemusia báť, najpoužívanejší benzín E5 na trhu zatiaľ nekončí.
"S vysokou pravdepodobnosťou podľa informácií, ktoré mám od členských spoločností, teda od väčšiny z nich, tieto členské spoločnosti veľmi vážne zvažujú ponúkať, okrem nového benzínu v kvalite E10 i naďalej benzín E5," uviedla Zuzana Oprchalová, riaditeľka SAPPO. Podľa riaditeľky asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu chcú tak dať spoločnosti zákazníkom priestor na výber. Zároveň ale chcú výrazným spôsobom prispieť k spomaleniu klimatických zmien prostredníctvom ekologickejšieho paliva E10.
Podľa informácií televízie JOJ pôvodný 95 oktánový benzín E5 reálne zanikne a nahradí ho ekologickejšie palivo E10. Zároveň, ale budú mať vodiči k dispozícii iný benzín E5, ktorý je teraz vedený ako drahší prémiový stooktánový benzín. "Dnes bežne na pumpách ľudia čerpajú E5, čo je teda benzín s obsahom zhruba 5 tich percent bio etanolovej zložky a tá zmena spočíva v podstate s navýšením tohto podielu na úroveň zrhuba 9 %, čo je tá E10," vysvetlil Radoslav Jonáš, Združenie pre výrobu a využitie biopalív.
Či takéto palivo auto znesie, každý vodič nájde v návode na obsluhu vozidla alebo u predajcu. Problém by s tým mohli mať staršie vozidlá z roku 2003, 2004, 2005. "Motorový benzín E10 je možné používať v automobiloch, ktoré sú konštrukčne kompatibilné a prispôsobené na používanie benzínu s maximálnym objemom bioetanolu do 0 percent," povedala Zuzana Oprchalová.
Takýto ekologický benzín sa už predáva aj v okolitých krajinách ako Nemecko, Francúsko, Fínsko ale už aj Maďarsko. "Zhruba 40 % ľudí v Európe už dnes jazdí na E10, čo je zhruba 200 miliónov. A dokonca je to bežná prax v krajinách, kde vozový park je starší ako na Slovensku," informuje Radoslav Jonáš. Otázne je však, či sa táto zmena nedotkne ceny za beznín. "Samozrejme vždy keď bola nová rada benzínov, tak išlo to cenovo hore," priznáva analytik Drahovský. Vodičom sa ale táto novinka veľmi nepáči.
Od nového roka sa pre bežného motoristu pri čerpaní benzínu nič zásadné nezmení. Okrem označenia - namieto E5 bude E10. Teda žiadne nové pištole ani nepribudnú ani neubudnú. Dôvody prečo sa zloženie palív mení sú ekologické. "Zníženie emisií skleníkových plynov. Hlavný je CO2, ktorý vzniká z fosílnych palív," povedal Radoslav Jonáš. E10 má 10 bioetanolu, zvyšok je fosílny z ropy. E5 má iba okolo 5 percent. A ten sa začal používať pred desiatimi rokmi. Pred E5 boli benzíny bez biozložky. "Bola to vlastne E0 a bol to čistý benzín z ropy s prísadami olova," dodal Radoslav Jonáš.
Keď má najväčší exportér ropy najväčší výpadok, je to problém pre všetkých: