Unikátny most spojil dve krajiny. Zo slovenského brehu na ten maďarský už prešiel prvý človek
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KOMÁRNO / Posledný z 33 segmentov unikátneho mosta nad Dunajom pri Komárne v utorok uložili na svoje miesto. A tak zo slovenského brehu Dunaja na ten maďarský už mohol prejsť prvý človek po svojich. Most nad vodou drží 500 kilometrov oceľových lán.
Posledný 15m dlhý a 80 ton ťažký mostný diel sa dnes dostane na svoje miesto, medzi Komárnom a Komáromom. "Tesne pred vložením posledného dielca visí mostná konštrukcia až 240 metrov, tým je to ozaj výnimočný a je to aj dosť odvážne, ale zatiaľ to funguje," poznamenal hlavný inžinier Ladislav Nagy.
1300 tonový vodný žeriav s 200 tonovou nosnosťou si s posledným kúskom poradil ako so zápalkou. Nový most tak spojil maďarský a slovenský breh Dunaja. Viac ako 600 metrov dlhá mostná konštrukcia má 4 a pol tisíc ton ocele, v šikmom pylóne je ďalších 2700 ton. "A paradoxom je to, že toto je oceľový most, ale keby sme prerátali betón na tony, nie na kubíky, tak je tu sedemkrát viac betónu v tonách ako ocele," uviedol Peter Pšenek, hlavný inžinier stavby SSC.
Maďarskú časť mosta museli pri dnešnom manévri odsunúť a spustiť na dočasných ložiskách. Posledné zvary tak urobia až keď ju vrátia ju na miesto. "Pilier je vysoký 92 metrov, čo je takmer 30 poschodový dom. Je tam 32 oceľových lán, a tieto držia most nad korytom," priblížil László Sal, generálny riaditeľ Hídépítő z.r.t. Maďarsko.
V špeciálnych pramencoch, vyrobených v Hlohovci, je takmer 500 kilometrov samostatných lán. Most je dielom celej V4 – časti mostnej konštrucie sa robili v Komárne a v Poľsku, zvarili a natierali ich v Budapešti, aby ich loďami priviezli späť do Komárna. "Pylón sa vyrábal v Česku, zlaté české ručičky, bez nich by sme tu dnes nestáli, pretože oni robili 24h denne 7 dní v týždni," skonštatoval Pšenek.
Unikátom je nielen priečnym naklonením, ale aj výškou, bude najvyšším na celom 2860 kilometrov dlhom úseku Dunaja. V pilieri je pracovné schodisko, ktoré budú využívať pri údržbe mosta. "Nosnosť mosta je, zjednodušene by som povedal, že je to 80 ton," upresnil Nagy.
Na finálne práce stavby – nátery, montovanie zábradlí a asfaltovanie – musia počkať na vhodné klimatické podmienky, kvôli technologickým postupom. "Predpokladáme, že do 31.5. tak máme termín," uzavrel Pšenek.
Študenta počas vyučovania zasiahol elektrický prúd. Maturant bojuje o život: