Jasno
11°
Bratislava
Denisa, Denis
1.11.2024
Premiér vyzval poisťovne, aby poškodeným z Prešova pomohli. Viacerí zostali bez dokladov
Zdielať na

Premiér vyzval poisťovne, aby poškodeným z Prešova pomohli. Viacerí zostali bez dokladov

PREŠOV / V základnej škole, ktorá sa nachádza blízko paneláku zasiahnutého výbuchom, už krátko po tragédii zriadili jedno z kontaktných centier. Postupne sa pomoc mesta rozšírila aj o úradníkov Sociálnej poisťovne a Úradu práce. Ľudia, ktorých zasiahla tragédia, sa tak dostali nielen k materiálnej, psychologickej, ale aj právnej pomoci. Mnohí prišli o všetko. Niektorí nemajú ani doklady.

Krízové centrum zriadené v základnej škole fungovalo ako centrum viacerých úradov pre ľudí zasiahnutých tragédiou. Okrem stravy a ubytovania riešili aj právne záležitosti, dôchodky a stratené doklady. "O poschodie vyššie sú pracovníci Sociálnej poisťovne, úradu práce, ktorí pomáhajú s právnou pomocou," vysvetľuje Jana Šarišská z mestského úradu. 

Mestskí, či štátni úradníci mali kompletné zoznamy ľudí zasiahnutých výbuchom. Aj tých, ktorí prišli o všetko aj o doklady. "Všetko až po špendlíky tam zostalo," vraví obyvateľ paneláku číslo 7. 

Riešenie dokladov

Cez matriku sa budú môcť dostať k rodným listom. S vybavovaním nových dokladov prisľúbilo pomoc aj ministerstvo vnútra. Ľudia, ktorí prišli o všetky doklady sa k nim dostanú v najbližších dňoch. Prednostne a bezplatne. "Ministerstvo vnútra v klientských centrách prednostne vybaví všetkých občanov, ktorí pri požiare bytového domu v Prešove prišli o doklady. Taktiež im budú odpustené všetky poplatky za ich vystavenie," informuje hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov. 

Presunuté centrum pomoci

Mesto zároveň každému z majiteľov bytov z paneláku číslo 7 vyplatí alebo už vyplatilo 200 eur ako hotovosť v núdzi. Centrum sa však od zajtra bude sťahovať. V škole totiž začína vyučovanie. "Presunieme to centrum na úrad práce, kde vytvoríme kompletný tím znovu, ktorí bude v pomoci ďalej pokračovať," povedal odborník krízového manažmentu ministerstva Ján Hudák. 

Pochopenie našli aj v sociálnej poisťovni pri tých, ktorí majú dlhy na odvodoch. V jednom prípade riešili aj pomoc pre ťažko zdravotne postihnutú ženu, ktorá po výbuchu prišla aj o štátom dotované auto. "Je to v procese riešenia. Snažíme sa, aby dostala nové," dodal Hudák. 

Výzva premiéra

Veľkú výzvu dal v tejto súvislosti opakovane aj premiér Peter Pellegrini. Aj vzhľadom na to, že je zima a blížia sa vianočné sviatky žiada všetky poisťovne, u ktorých sú poistení ľudia postihnutí touto tragédiou, aby zvážili zjednodušený postup bez zdĺhavých obhliadok a riešili ich urýchlene. Ide podľa neho o desiatky rodín a stovky okien. "Aby informovali svojich poistencov, že nemusia čakať, kým tam napríklad príde obhliadka. Aby naozaj akceptovali krátke video z mobilu alebo fotky. Aby tí ľudia, čo najskôr mohli požiadať o ich výmenu a opravu, a aby nemali strach, že keď tak spravia už teraz, im následne poisťovňa nevyplatí prostriedky. O toto ich naozaj vážne prosím," povedal premiér. 

Poisťovne už reagujú s tým, že budú súčinné: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy