Loďou do roboty? V Bratislave by mal začať premávať Dunajbus
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Obyvatelia obcí pri Dunaji medzi Bratislavou a Šamorínom by sa mali konečne dočkať kyvadlovej lodnej dopravy. Hovorí sa o nej už viac ako desaťročie, teraz by podľa optimistických odhadov, mala od roku 2022 aj fungovať. Ministerstvo dopravy i obce si od nej sľubujú úbytok áut na frekventovanej trase i rýchlejšiu prepravu do hlavného mesta.
O takzvanom Dunajbuse medzi Šamorínom a Bratislavou sa hovorí od roku 2004, no až v roku 2019 ho v rámci novely zákona o vnútroštátnej vodnej doprave podporili tak koaliční ako aj opoziční poslanci. Stále ale chýba stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze. No a analytik ho povedané športovým žargónom vypískal. "Za normálnych okolností, pri zodpovednom riadení vlády a rezortu dopravy, by takýto nápad bol zavrhnutý po základnej štúdii realizovateľnosti," uviedol Ján Kovalčík, analytik INEKO.
noviny.sk
Minister dopravy Arpád Érsek si však mädlil ruky, že konečne podarí podľa neho málo využívaný Dunaj oživiť kyvadlovou dopravou. A to po investícii približne 70 miliónov eur z eurofondov. "Sedem prístavísk je plánovaných, niektoré sú už vybudované v Šamoríne, Hamuliakove a Čunove. Niektoré sa musia dobudovať. Má byť vysúťažených sedem katamaránskych lodí a k tomu potrebujeme nejaké malé úpravy na Dunaji, a tam dobudovať parkoviská," informoval Arpád Érsek. "Na prvé počutie je to zaujímavý a atraktívny nápad, ale akonáhle sa človek oboznámi s detailami projektu: ako by to bolo nákladné, ako málo ľudí by to obslúžilo, tak to vedie k záveru, že je to aj dopravný, aj ekonomický nezmysel," poznamenal analytik INEKO. Podľa Jána Kovalčíka navyše doteraz nebola zverejnená žiadna seriózna štúdia o využiteľnosti kyvadlovej dopravy na Dunaji.
Podľa prieskumov, ktoré sa urobili ešte v roku 2017 by verejnú lodnú dopravu denne využilo 6000 ľudí a to by znamenalo, že zo Šamorína smerom do Bratislavy by ubudlo 1500 áut. Ministerstvo navyše tvrdí, že za tento projekt podporí aj cezhraničnú turistiku. "Keď som o tom hovoril s ministerkou Rakúska, ona veľmi podporovala, že to je super nápad, pretože víkendy, turisti s bicyklom môžu nastupovať," vysvetlil minister dopravy. "Chcel by som zdvorilo pripomenúť, že väčšina regiónov Slovenska doteraz nemá zabezpečené ani solídne vlakové spojenie a nie to, že rýchlostnú cestu, ale ani dobre udržiavanú cestu prvej triedy," vyjadril sa Ján Kovalčík.
Arpád Érsek však oponuje, že podobný projekt verejnej lodnej dopravy by sa dal uplatniť nielen na Dunaji. "Ešte Váh je možný. V určitej časti, kde by takáto doprava mohla byť," povedal Arpád Érsek. Podľa analytika je Dunajbus len marketingovým ťahom pred blížiacimi sa voľbami a to v regióne, kde má Most - Híd, pod ktorý spadá ministerstvo dopravy, svoje záujmy a voličov. "By mal obslúžiť Žitný ostrov, ktorý má už 10 rokov veľmi kvalitnú a konkurencieschopnú železničnú dopravu a o rok dostane rýchlostnú cestu," dodal analytik.
Ak chcete vedieť, kde sa na Slovensku nachádza najvyšší most nad Dunajom, pozrite si aj nasledujúcu reportáž: