Jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Slovanské potraviny v obchodoch pribúdajú. Stále ale dovážame aj to, čo vieme produkovať sami
Zdielať na

Slovanské potraviny v obchodoch pribúdajú. Stále ale dovážame aj to, čo vieme produkovať sami

BRATISLAVA / Slovenských potravín na pultoch našich predajní pomaly pribúda. Ich podiel sa však stále pohybuje pod 41 %. Zarážajúci je najmä fakt, že zo zahraničia dovážame výrobky, ktoré sme schopní vyprodukovať aj doma. Problémom je ale cena.

Po dlhom spánku šípkovej Ruženky by to chcelo viac ako len bozk od princa. Pomohla by finančná injekcia a väčší záujem štátu. No a k tomu investície a masívny marketing. "Ja hovorím, že aj hluchého presvedčíte o tom, že počuje. To jednoducho tak je," uviedol Emil Macho, predseda SPPK.

Lenže to, čo funguje napríklad u našich susedov, sa my len učíme. Aj preto od nich dovážame viac ako polovicu potravín. No a milióny eur sa od nás zbytočne kotúľajú do zahraničia. "Tak sa môže stať, že napríklad obchodníkovi z Bratislavy sa oplatí viac doviezť tie potraviny z blízkej krajiny ako napríklad z východného Slovenska," povedala Eva Sadovská, analytička Wood & Company. "Každý rok sa dovezie na Slovensko zhruba 4 milióny ton agropotravinárskych výrobkov. To znamená každý deň zhruba 700 kamiónov, ktoré na Slovensko prídu," dodal Stanislav Voskár, predseda Únie potravinárov Slovenska. 

Povedzme si, toto nie je to príliš ekologické a v prospech našich potravín by mali hrať aj iné faktory. Väčšinu z nás pred vstupom do obchodu zaujíma najmä kvalita a slovenské výrobky. No akonáhle sa za nami zavrú dvere predajne, prioritou sa stáva cena. "Slovenské potraviny ako také sú jedni z najkvalitnejších v rámci Európskej únie a máme najprísnejšie normy skoro na všetko," objasnil Emil Macho.

Problém je, že ich v porovnaní so zahraničím vyrábame drahšie. O ich úspechu preto rozhodujú spotrebitelia. "To je otázka vkusu a chuti," doplnil Ľubomír Drahovský, analytik obchodu. 

Najmä pri bežných potravinách platí, že nám chutia o niečo viac. Je však smutné, keď najmä slovenské mäso, ovocie a zelenina, ktoré si vieme vypestovať doma, v obchodoch chýbajú. To je úloha do budúcnosti, veď už len vlaňajší vyše polpercentný nárast podielu nie je zanedbateľný. "Tých 0,6 % je zhruba 45 mil. eur," dodal Stanislav Voskár.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy