Lekársky recept na paušál? Hovor so sestričkou je v tejto ambulancii spoplatnený osobitnou tarifou
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
DUNAJSKÁ STREDA / Volať do ambulancie všeobecnému lekárovi na audiotextové číslo, ktoré je spoplatnené osobitnou tarifou, je už realitou. V Dunajskej Strede si v jednej ambulancii pacienti za vypísanie receptu cez telefón zaplatia takmer dve eurá za minútu hovoru so sestričkou. Pritom vypísanie receptu by malo byť bezplatné.
V jednej z ambulancií všeobecného lekára v Dunajskej Strede si pacienti môžu lieky objednať už aj cez telefón. Doktor si na tento účel zriadil audiotextové číslo. "Ako zaviedli tie elektronické recepty, sestrička nás upozornila, že nemusíte prísť, keď chcem dať len lieky predpísať, stačí, keď zavoláte," vysvetlil pacient.
Služba pre pacientov ale po čase nabrala horkú príchuť vo forme zvýšených účtov za telefonické hovory. "Voláte na číslo so zvýšenou tarifou," ozýva sa na špeciálne zriadenej linke. "Ale človek si to ani neuvedomí, keď volá. Máme paušál s neobmedzenými volaniami, stále chodili účty telefónne vyššie, dobrého pol roka to trvalo. Pýtali sme si podrobný rozpis hovorov, tam nám pani povedala, že je to audiotextové číslo," poznamenal pacient.
A k tejto službe sa viaže tarifa, kde sú volania spoplatňované vyššími cenami bez ohľadu na paušál. "Lekár, ktorý má zmluvu so zdravotnou poisťovňou, nemôže od pacienta požadovať poplatok za poskytnutie zdravotnej starostlivosti, ani za službu, ktorá priamo súvisí s poskytovaním zdravotnej starostlivosti," upozornila hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová.
Lekári tak nemôžu požadovať úhradu za objednanie pacienta na vyšetrenie, vypísanie receptu alebo výmenného lístku. To, či je takáto forma poplatku formou úhrady, sme sa nedozvedeli.
Návštevu ambulancie, ako aj tému rozhovoru, sme si vopred dohodli, nakoniec ale kamera musela zostať za dverami.
"Sme nemohli riadne poskytovať zdravotnícku starostlivosť, lebo furt zvonil telefón. Sme sa rozhodli, že ešte zriadime jednu linku, a bude to audiotextové číslo, aj z toho dôvodu, aby sme obmedzili počet telefonických volaní, odvtedy sa to odľahčilo," uviedol všeobecný lekár ambulancie.
"Možnože starí ľudia tiež že si to neuvedomujú alebo zabudnú a chodia im vyššie účty. Neviem, ja si myslím, že je to neetické," reagoval pacient. "Nikoho nenútime, nie som si vedomý toho, že je to zakázané, okrem toho ja nevyberám nejaké peniaze, to tá spoločnosť vyberá," argumentoval lekár.
"V prípade, ak má niekto podozrenie, že lekár pýta poplatky, ktoré by nemal, je potrebné sa obrátiť na príslušný samosprávny kraj, ktorý situáciu prešetrí," odporučila Eliášová.
Korupčná aféra na východe. NAKA zadržala lekára priamo v ambulancii: