Najtenší most na Slovensku musia podoprieť. S rekonštrukciou začnú najskôr o rok
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KOMÁRNO / Najtenší most na Slovensku musia podoprieť. Je totiž deformovaný. Aj preto museli pôvodnú 32 tonovú nosnosť znížiť na 15. S rekonštrukciou, pri ktorej odstránia podperu za viac ako 800 tisíc eur a nahradia novou, začnú najskôr o rok.
Podopretie cestného mosta priamo v toku rieky sa na Slovensku robí po prvýkrát v Komárne. "Pracuje sa vo vode, robíme z pontónov, my sme mali problém strojníkov so žeriavmi dostať sem," povedal vedúci projektu Karol Gandel. 65-ročný most, ktorý je súčasťou cesty I. triedy vedúcej zo severu Slovenska k hraničnému priechodu v Komárne, je totiž zdeformovaný.
Stavajú v toku rieky
"Zhruba 70 cm a tým pádom sa v tej spodnej časti mosta objavujú trhliny. Stredová časť toho mosta má zhruba výšku 1,15 metra a je veľmi štíhla a tá deformácia je výrazná," zhodnotil projektant Jaroslav Repa.
Výnimočný most s rozpätím až 112 metrov musia podoprieť, aby zvýšili jeho nosnosť. Tá je teraz obmedzená len na 15 ton. Rekonštrukcia architektonicky jedinečnej stavby sa ešte len pripravuje. "Vedelo sa o tom skôr, ale tých mostov máme na Slovensku viac," vyjadril sa Repa.
Priamo v koryte Váhu vytvorili mólo z pontónov, následne zarazili oceľové profily až 3 metre pod dno rieky. "V tej ohrádzke sa čerpá voda, postupne sa tam navážajú štrky, výška toho ostrovčeka je potom zhruba 4 metre," dodal Repa. "Takýto spôsob prvýkrát, aj keď máme skúsenosti s inými, to bude 5 nosníkov 20 metrových takto a na to pôjde 12 nosníkov 12 metrových a na to pôjdu bukové hranoly, ktorým to dotlačia," povedal Gendel.
Oceľovú konštrukciu ako podnos, dotlačí pod most 30 lisov na špeciálnom rošte. Každý jeden s výtlakom 50 ton. "Výnimočné je už to, že podopierame oblúkový most v strede, je to paradox, tým sa mení statická schéma," skonštatoval Repa.
Mosty zvyčajne projektujú na 80 rokov. V dohľadnej dobe je teda pravdepodobné, že väčšina mostov z čias socializmu u nás doslúži. Ten komárňanský bude po podopretí monitorovaný raz týždenne. "Keď sa bude to sadanie, aj celé podopretie, bude sa to monitorovať možno dva krát do mesiaca," povedal Repa.
Slovenská správa ciest začala budovať náhradný most v Kežmarku. Stalo sa tak po dvoch mesiacoch od vyhlásenia mimoriadnej situácie a po tvrdých diskusiách o obchádzkových trasách. Nosnosť pôvodného mosta zvýšili z 18 na 44 ton. Viac sa dozviete vo VIDEU: