PRIESKUM: Známkovanie vs. slovné hodnotenie. Väčšina rodičov súhlasí s týmto
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Väčšina rodičov súhlasí s tým, aby boli žiaci hodnotení slovne a na konci tohto školského roka neprepadli. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre mimovládnu organizáciu Komenského inštitút (KI) vypracovala agentúra Focus.
Zástupcovia inštitútu a Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) predstavili jeho výsledky na dnešnej tlačovej konferencii. Prieskum sa týkal zmien, ktoré začiatkom apríla predstavilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v spolupráci s ŠPÚ. Otázky boli zamerané na hodnotenie žiakov, ich koncoročné prepadávanie či na obsah vzdelávania. Prieskum sa uskutočnil 15. až 17. apríla, zúčastnilo sa na ňom 505 rodičov.
Takmer 85 percent opýtaných rodičov víta možnosť slovného hodnotenia žiakov na konci školského roka. Pätina z nich by preferovala výlučne slovné hodnotenie bez známok a viac ako polovica (61 percent) si vie predstaviť kombináciu známok a slovného hodnotenia. Riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová uviedla, že slovným hodnotením chceli zachovať spravodlivosť v hodnotení žiakov a uľahčiť tak učiteľom prácu. Po skončení mimoriadnej situácie by „nejakú podobu slovného hodnotenia“ uvítali takmer dve tretiny (63 percent) rodičov. Expertka KI Tina Gažovičová uviedla, že známkovanie má „punc objektívnosti“, pravda je však taká, že v skutočnosti je subjektívne. "Známky sú spätnou väzbou pre žiaka. Mali by byť konštruktívne a motivujúce," povedala.
S návrhom, aby žiaci na základných školách tento školský rok neprepadli, súhlasí 70 percent rodičov. Hapalová poznamenala, že k tomuto kroku museli pristúpiť preto, lebo nedokážu zabezpečiť vyučovanie pre všetkých žiakov. V septembri, keď by sa v triedach mali stretnúť žiaci s rôznymi úrovňami vzdelania, chcú učiteľom poskytnúť opatrenia a podporu, aby to zvládli.
Takmer tri štvrtiny (72 percent) rodičov súhlasilo s návrhom zmien v obsahu vzdelávania. Po skončení koronakrízy by so zmenami v obsahu súhlasilo 67 percent rodičov. Hapalová potvrdila, že zmeny by nemali viesť k znižovaniu kvality vzdelávania a mali by skôr podporiť myslenie žiakov v súvislostiach a tiež naprieč predmetmi. Gažovičová podotkla, že na Slovensku sa kladie veľký dôraz na encyklopedické vedomosti, ktoré sa ľahšie hodnotia. Podľa nej je v súčasnosti, ale tiež aj v budúcnosti potrebné naučiť žiakov skôr to, ako narábať s informáciami či ako nadviazať tímovú spoluprácu.
On-line prieskum sa uskutočnil 15. až 17. apríla. Zúčastnilo sa ho 505 rodičov, ktorých deti navštevujú základnú školu. Hapalová uviedla, že ŠPÚ zaujíma aj názor pedagógov, a preto chce v spolupráci s Metodicko-pedagogickým centrom zistiť reálne potreby škôl. Všetky stupne vzdelávacích inštitúcií sú momentálne do odvolania zatvorené. Vyučovanie sa uskutočňuje dištančnou formou.