Ropa zažila kolaps, aký nikto nepamätá. Motoristi po celom svete tankujú za menej
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO/SVET / Ropa tento týždeň zažila kolaps, aký nikto nepamätá. Dodávatelia dokonca platili odberateľom a čierne zlato sa dostalo na najnižšiu úroveň od 90-tych rokov. Motoristi vo svete i na Slovensku sa však potešili, tankujeme za menej. Nízka cena ropy môže pomôcť aj nášmu hospodárstvu.
Na trhu s čiernym zlatom došlo dokonca k niečomu, čo odporuje zdravému rozumu. "Počas svojho 24-ročného obchodovania a investovania som nikdy nevidel zápornú cenu ropy. Som ani netušil, že môže niečo také existovať, aby ropní producenti vraveli: Hej, môžete si vziať ropu a ja vám za to zaplatím," skonštatoval Jeft Tomasulo, výkonný riaditeľ Vespula Capital.
Podpísaná je za tým korona kríza a tiež brutálne reštriktívne opatrenia, ktoré spomalili svetový biznis. Rapídny prepad cien spôsobuje problémy krajinám, ktoré sú od vývozu ropy závislé. Naopak pomôcť by mohol proexportnému Slovensku. Pri reštarte našej ekonomiky cena ropy ostane ešte nejaký čas nízko.
Bežným ľuďom však ide prioritne o cenu pohonných hmôt. A tá sa, rovnako ako pri poslednej kríze v roku 2009, mení aj teraz. "Čo sa týka cien ropy, tak sa to už prejavilo na čerpačkách. Kým na začiatku roka stál liter benzínu 1,36 eur, tak teraz to je 1,10 eur za liter," povedal analytik J&T banky Stanislav Pánis. Malým zázrakom je to, že lacnejší je napríklad benzín a nafta u našich rakúskych susedov, ale to si momentálne bez hrozby karantény môžu vychutnať len pendleri.
"V súčasnej dobe nepredpokladám, že cena pôjde pod 1 euro," vyjadrila sa Zuzana Oprchalová, výkonná riaditeľka SAPPO. Pod magické euro sa teda zrejme nedostaneme. Pri cenách pohonných hmôt totiž vstupujú do hry ešte ďalšie faktory, nie len cena ropy. "Daňové zaťaženie, podiel a štruktúra biozložky, ktorú tiež treba nakúpiť, administratívne poplatky, potom aj vzťah kurzu medzi dolárom a eurom," zhodnotila Oprchalová.