Na nový bratislavský obchvat sa tak skoro z D1 nenapojíte. Štát priznal závažnú chybu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Mal to byť príklad vzornej spolupráce verejného a súkromného sektora. No budovanie obchvatu Bratislavy a s ním súvisiacej rýchlostnej cesty na južné Slovensko od začiatku sprevádzali problémy. Štát teraz priznal, že si nesplnil časť svojich úloh, a to napojenie obchvatu na diaľnicu D1 pri Triblavine. V praxi to znamená, že hoci bude obchvat hotový a otvorený, motoristi sa naň možno roky z hlavnej dopravnej tepny Slovenska nedostanú. Výstavbu obchvatu pritom kompetentní obhajovali odľahčením hustej tranzitnej dopravy v Bratislave.
Od začiatku výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa začali kopiť prieťahy a o dielo sa zaujímala aj polícia, keďže vzniklo podozrenie, že do diaľničného násypu pri Jarovciach navážali odpad a v súčasnosti odborníci vyhodnocujú, či ho nebude treba zvaliť. "Je to jedna z alternatív, avšak najkrajnejšia," vyjadril sa minister dopravy Andrej Doležal.
Na iných úsekoch výstavba napreduje bez problémov. Súmostie troch mostov má po otvorení obchvatu previesť vodičov ponad Dunaj.
Na obchvate pracuje zhruba 1 600 ľudí, na premostení Dunaja okolo 300. "Celková dĺžka súmostia je 2,9 kilometra, z toho nad vodou 900 metrov," poznamenal Michael Heerdt, generálny riaditeľ D4 R7 Construction, s.r.o.
Pre verejnosť navždy skryté
V reportáži TV JOJ ale uvidíte niečo, čo ostane verejnosti navždy skryté. Priečny rez nového mosta. Po dobudovaní dvoch častí bude celé súmostie ponad Dunaj hotové.
Posledné metre by mali dokončiť do konca júna. Zhotoviteľ tvrdí, že už čoskoro by mali dokončiť všetko na čo sa v rámci D4ky a R7čky zaviazali. "Čo sa týka našich prác, očakávame, že budú dokončené v druhej štvrtine budúceho roka," dodal Heerdt.
Štát si nesplnil úlohu
Tak blízko a tak ďaleko. Nachádzame sa na rozostavanom úseku diaľnice D4 a diaľnica D1, na ktorú sa má pripojiť, je len niekoľko metrov od nás, avšak privádzač je v nedohľadne a štát už priznal, že si neurobil domácu úlohu.
"Čakáme, kedy nám Národná diaľničná spoločnosť poskytne podjazd, aby sme mohli dokončiť celú D4," podotkol Heerdt, generálny riaditeľ D4 R7 Construction, s.r.o. "V letných mesiacoch sa budú realizovať samotné stavebné práce," uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Lenže prevŕtanie D1, aby pod ňou mohla pokračovať D4, je len prvá etapa prepojenia diaľnic. Diaľničiari musia ešte vybudovať obchádzkové trasy a nadvihnúť časť D1. A na tieto práce ešte nebol ani vypísaný tender. "Predpoklad ukončenia všetkých etáp je očakávaný v roku 2023," informovala hovorkyňa NDS.
Teda minimálne rok a pol od zhotoviteľom avizovanej dostavby svojej časti sa po túto dobu z obchvatu nedostanete na D1, avšak môžete si pohodlne zbehnúť napríklad z Petržalky do Rače.
"Môžem len priznať, že Národná diaľničná spoločnosť sa zásadným spôsobom oneskorila s odovzdaním tejto križovatky. Sú tam objektívne aj subjektívne dôvody," vyhlásil minister Doležal.
Zhotoviteľ priniesol aspoň jednu dobrú správu. Už čoskoro by sa mohli motoristi dostať na časť úseku R7
"Dúfame, že budúci týždeň budú povolenia na užívanie a o ďalších 35 dní po vydaní, bude cesta môcť byť otvorená verejnosti," dodal Michael Heerdt, generálny riaditeľ D4 R7 Construction, s.r.o..