Kedy sa dočkáme dokončenia diaľnice pri Triblavine? Doposiaľ sa cena navýšila o 50%
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Okolo križovatky na úseku diaľnice Triblavina je horúco už niekoľko rokov. Pôvodne mala byť hotová už v roku 2017, ale riešilo sa napríklad to, koľko bude mať jazdných pruhov alebo či má mať súbežné kolektory pri diaľnici. Národná diaľničná spoločnosť projekt ale zmenila tak výrazne, že ho môže predražiť zhruba o polovicu. A zaplatí to štát.
V súvislosti s výstavbou bratislavského diaľničného obchvatu a neustále objavujú nové a nové kauzy. Napríklad škandál s odpadom v násypoch, v Jarovciach, alebo najnovšie predražená stavba na Triblavine. Nový minister dopravy a výstavby zdedil problém, ktorý má už viac-menej len jedno riešenie."Po konzultácii so spoločnosťou Porr aj s NDS možno skonštatovať, že stavebné práce vykonané boli, čiže za tie práce zaplatiť budeme musieť," uviedol minister Andrej Doležal.
Pôvodne mala trojprúdová diaľnica s dvomi pruhmi kolektorov stáť 19,7 milióna eur. Po novom to však bude takmer 30. Čo znamená navýšenie o 50%.
Odkiaľ sa tá suma nabrala? NDS v minulosti zmenila riešenie dopravnej situácie a zmenila projekt. Podľa Doležala upustila od kolektorov a diaľnica bude v plných 4 profiloch, v 4 prúdoch. NDS zadala zhotoviteľovi zmenený projekt, ten podľa neho postupoval. "Zhotoviteľ už preinvestoval rádovo 26 miliónov, preukázateľne preinvestoval," uviedol minister.
V tomto okamihu už prakticky neexistuje možnosť vrátiť sa k pôvodnému projektu v pôvodnej cene. V konečnom dôsledku by to stálo zrejme viac ako súčasných 30 miliónov. Navyše, opäť by sa musela predĺžiť lehota dokončenia stavby, ktorá pôvodne mala byť v roku 2017. Minister tvrdí, že by bolo veľmi nezodpovedné diaľnicu nedokončiť.
Ministerstvo dopravy je presvedčené o tom, že napriek 50%-nému navýšeniu, najlepším riešením je tento projekt dokončiť. Keďže je to tak, zaujímalo nás prečo vlastne k zmene projektu došlo. "K zmene projektu dospelo vtedajšie vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti a Ministerstva dopravy a výstavby," povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Inými slovami malo to byť na dohodách medzi bývalým vedením NDS a bývalým ministerstvom dopravy a výstavby, ktoré je problematické dnes zdokumentovať. Oslovili sme aj bývalého ministra dopravy Árpáda Érseka, ten sa už ale k veci nechcel vyjadrovať. Zostáva už len otázka, čo za sumu, ktorú štát musí zaplatiť, vlastne naviac získame. "Adekvátne benefity pre plynulosť dopravy to určite prinesie, no až po dobudovaní cesty 1. triedy a takisto aj ostatnej infraštruktúry, zodpovednosť za výstavbu, ktorej má VÚC," dodáva Žgravčáková.
Zatiaľ teda nevieme presne povedať, či sa investícia ďalších zhruba 10 miliónov oplatila, alebo nie. "To súčasné riešenie už nehovorí o kolektoroch, hovorí o 4 pruhoch, ale hovorí aj o obslužných križovatkách pre Bernolákovo, Ivanka a na druhej strane smerom na Pezinok," vyhlásil Doležal.
Takto to vyzeralo v roku 2018, kedy bývalý minister informoval o časovom sklze.