Podiel slovenských potravín v obchodoch je stále nízky. Minister pôdohospodárstva chce zmenu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Podiel slovenských potravín v obchodoch stále nedosahuje uspokojivé čísla. Aj keď je ich viac ako vlani, jednopercentný nárast je pre potravinárov sklamaním. Problémom je podľa nich najmä cena a vyššie výrobné náklady. Aj preto si obchodníci a zákazníci väčšinou vyberajú lacnejšie potraviny zo zahraničia. Zmeniť to chce minister pôdohospodárstva. Do dvoch rokov by uvítal nárast podielu slovenských výrobkov o 20 percent.
Podľa Potravinárskej komory Slovenska (PKS) je podiel slovenských potravín v tomto roku na úrovni necelých 40%. Najčastejšie v obchodoch nájdeme slovenské potraviny ako sú mlieko, minerálne vody, víno, pivo a mliečne výrobky.
"Najmenšie zastúpenie slovenských výrobkov majú jedlé oleje, spracované ovocie a zelenina, a to z toho dôvodu, že na Slovensku neexistuje dostatok spracovateľských kapacít, aby sme pokryli dopyt obchodných reťazcov," uviedla riaditeľka PKS Jana Venhartová.
Najnižší podiel potravín vyrobených na Slovensku je práve v bratislavskom kraji a platí čím menší obchod, tým väčšie zastúpenie slovenských potravín.
V malom mestečku Podolínec hypermarkety nemajú. Či už potravinári, obchodníci alebo minister pôdohospodárstva, všetci sa zhodujú, že na podporu slovenských výrobkov sú potrebné investície.
"Tento podiel rozhodne nevystihuje možnosti slovenských potravinárov a kvalitu slovenských potravín, urobíme všetko preto, aby v najbližších dvoch rokoch sme dosiahli podiel na pultoch obchodných reťazcov v našich obchodoch vo výške 60%," vyhlásil minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ján Mičovský.
"Potrebujú slovenskí potravinári preinvestovať do nových technológií, do modernizácie svojich výrobkov až jednu miliardu eur," vysvetlila Venhartová.
"Najväčším problémom je nízka konkurencieschopnosť slovenských výrobcov s okolitými štátmi ako je Maďarsko, Poľsko alebo Česká republika. Súvisí to s dlhodobou nízkou podporou štátu pre slovenských výrobcov," potvrdil predseda SAMO Martin Krajčovič.
Pre obchodníkov častokrát rozhoduje cena. "Spotrebitelia na Slovensku sú cenovo senzitívni a slovenské potraviny v nákupe v porovnaní so zahraničnými potravinami podobnej kvality sú drahšie v priemere o 15 až 20%," dodal Martin Krajčovič.
Klimatická situácia je kritická. Prognózy hydrometeorológov sú pre Slovensko desivé: