Tragédii v Polomke mohla zabrániť svetelná signalizácia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Kaliňák si myslí, že vodič mal dostatočný výhľad na prichádzajúci vlak
Cez železničné priecestie v Polomke, na ktorom došlo v sobotu k tragickej zrážke vlaku s autobusom prejde denne len niekoľko vlakov. Ide o pomerne málo frekventovaný železničný úsek. Podľa dopravného experta Jozefa Drahovského je tento úsek naopak častejšie využívaný autami, zvlášť počas lyžiarskej sezóny. Práve to znásobuje šance stretu vlaku s motorovými vozidlami.
Hoci podobné priecestia nie sú zvyčajne vybavené svetelnou a zvukovou signalizáciou, v tomto prípade by sa signalizáciou určite dalo tragédii predísť. Hoci podľa premiéra Fica aj ministra vnútra Kaliňáka mal vodič autobusu priestor aj čas na vykonanie správneho rozhodnutia podľa Drahovského mal vodič k dispozícii veľmi krátky čas. „Priecestie, kde je výhľad na 200 až 300 metrov a pri 70 kilometrovej rýchlosti vlaku, keď má vodič len niekoľko sekúnd na prejazd, by malo byť vybavené svetelnou a zvukovou signalizáciou,“ myslí si Drahovský, ktorý podľa vlastných slov nepredpokladal, že by mohlo na Slovensku k takejto otrasnej tragédii dôjsť.
Železničné priecestie v Polomke, na ktorom došlo ku tragédii využívajú najmä lyžiari v neďalekom stredisku Polomka – Bučník. Prechádza ním účelová komunikácia, ktorá je však v dezolátnom stave. Okrem toho že je úzka, v okolí priecestia sa nachádza aj niekoľko nebezpečných jám. Tieto faktory nútia vodičov prechádzať cez priecestie nízkou rýchlosťou. Aj to pravdepodobne prinútilo vodiča autobusu preradiť a prejsť opatrne cez priecestie. V takomto prípade má preto vodič autobusu pomerne málo času na to, aby sa bezpečne dostal cez priecestie. Rovnako krátky čas ostáva aj rušňovodičovi na úplné zabrzdenie vlaku.
railpage.net/koláž joj.sk
Podobným tragédiám na neprehľadných železničných priecestiach by sa mohlo predísť vďaka novému systému svetelnej signalizácie. Nový spôsob výstrahy vodičov pred prichádzajúcim vlakom spočíva v umiestnení troch pásov LED svetiel pred koľajnicami. Cestná komunikácie je vybavená v blízkosti priecestia troma svetelnými pásmi v rozmedzí 3, 80 a 160 metrov. V prípade, že ide vlak, svetlá prenikavo blikajú, čo ocenia vodiči najmä v zlom a hmlistom počasí. Túto novinku už poznajú vodiči, ktorí prechádzajú cez priecestie neďaleko Jaroviec pri Bratislave.
Samozrejme nový systém len dopĺňa existujúce rampy a zvukovosvetelnú signalizáciu. Železnice nový systém zaviedli len nedávno. V Jarovciach ide o skúšobnú prevádzku. Ak sa systém osvedčí, po roku skúšobnej prevádzky by sa mal objaviť aj na ďalších nebezpečných úsekoch, kde hrozia kolízie. Ide najmä o priecestia v zákrutách s nedostatočným výhľadom na prichádzajúci vlak.
Minister Kaliňák dnes pre TV Markíza v súvislosti s tragédiou v Polomke upozornil na dopravné predpisy, podľa ktorých musí dať prednosť vlaku každé vozidlo. „V tomto prípade to tak nebolo,“ poznamenal Kaliňák. Minister je aj napriek pochybnostiam o zlom výhľade na priecestí presvedčený, že vodič mal v tomto prípade výhľad dostatočný.