Ako bude vyzerať nástup do škôl, pristúpi sa opäť k ich zatváraniu? Takto to vidí minister školstva
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Prázdniny sa preklopili do druhej polovice a mnohí rodičia sa už teraz obávajú, či na jeseň nehrozí opäť zatváranie škôl. Minister školstva Branislav Gröhling nám v sobotu povedal, že sa budú určite snažiť vyhnúť plošnému zatváraniu škôl. Rodičom aj učiteľom zrejme odporučí necestovať posledné 2 týždne prázdnin do zahraničia, pôjde ale len o odporúčanie.
"Momentálne v tejto situácii neuvažujeme nad tým, že by bol postupný nábeh jednotlivých škôl. Všetci by sme sa mali stretnúť druhého septembra," uviedol Branislav Gröhling.
Branislav Gröhling
Začiatok školského roka by mohol vyzerať presne tak, ako keď sa v júni rozdávali vysvedčenia. Teda bez prísnejších obmedzení, a teda aj bez toho, aby žiaci vstupovali do škôl po malých skupinkách. Vzhľadom na to, že rastie počet prípadov, kedy bol vírus importovaný zo zahraničia, ministerstvo zrejme vydá nasledujúce odporúčanie.
"Budeme iba odporúčať, či už rodičom alebo učiteľom, aby ostatné dva týždne prázdnin necestovali do zahraničia, aby sme sa mohli druhého septembra všetci zísť v zdraví," vyhlásil Gröhling.
Rodičia, ale aj školy veria, že situácia z marca sa nezopakuje. "Budeme sa snažiť vyhnúť plošnému zatvoreniu škôl, skôr budeme zatvárať školy regionálne, respektíve samostatne, aj keď v jednom meste budeme identifikovať jeden prípad v škole, nebudeme zatvárať všetky školy a budeme sa snažiť zatvoriť tú jednu školu a urobiť všetky opatrenia, aby aj ostatné školy mohli fungovať," poznamenal Gröhling.
Pripravujú aj konkrétne návody, podľa ktorých budú postupovať riaditelia v prípade, ak sa na škole vyskytne podozrenie na Covid-19. "Takéto patrenia by sme mohli nazvať akýmsi semaforom pre každý typ školy, čiže zvlášť pre materské, základné, stredné, vysoké školy a internáty," vysvetlila Elena Prokopová, hlavná odborníčka MZ SR pre pediatriu.
Podľa toho, v akom stupni ohrozenia sa budú nachádzať, budú vedieť, čo robiť a definitívne kroky na škole určí tím vyslaný z regionálnej hygieny. "Čo by mal robiť aj v takých tých najzložitejších situáciách, keď v danom regióne budeme mať ohnisko nákazy," priblížila Prokopová. "Lebo riaditeľ nemôže vedieť, že ak je identifikované dieťa, čo má urobiť, alebo ak je identifikovaná kuchárka, že čo má urobiť, takže takýto servis budeme poskytovať školám," doplnil Gröhling.
Riaditelia škôl hovoria, že v prípade, že prídu dotácie, by sa mohlo myslieť aj na technické vybavenie učiteľov, ak by znova museli prejsť na online vyučovanie. Vítajú aj pokyny od epidemiológov. "Čo by som veľmi ocenila ako riaditeľka školy je to, ak sa budú dávať opatrenia, aby nič nebolo na dobrovoľnej báze. Rada by som bola, aby sme sa vyhli pojmu dobrovoľná školská dochádzka," skonštatovala Erika Drgoňová, riaditeľka ZŠ Ostredková.
Minister nám potvrdil, že školská dochádzka už bude povinná. "Osemnásteho augusta budeme posielať školám a zriaďovateľom pokyny," dodal Gröhling.
Teleškola bude v inej podobe
Teleškola v podobe, v akej ju pôvodne ministerstvo školstva plánovalo zaviesť, nebude. Ako povedal šéf rezortu Branislav Gröhling, momentálne však pracujú na obdobnom projekte. Spustenie tzv. teleškoly vo forme internetového vysielania na webovej platforme Youtube pre žiakov základných škôl ministerstvo avizovalo ešte pred Veľkou nocou, kedy sa žiaci pre prvú vlnu pandémie koronavírusu vzdelávali z domu.
„Myšlienky na teleškolu som sa stále nevzdal. Nebude to však v takej forme, ako som si na začiatku predstavoval. Na obdobnom projekte momentálne na ministerstve pracujeme. Malo by to mať nielen edukatívny, ale aj informačný charakter,“ povedal Gröhling. Ďalšie detaily nepovedal, o vývoji projektu bude podľa neho ministerstvo včas informovať.
Teleškola mala pomôcť pri vzdelávaní žiakov počas prvej vlny pandémie koronavírusu. Nakoniec však k jej zavedeniu nedošlo, podľa ministra bol dôvod nedostatok kreativity a financií. V tom čase rezort uprednostnil investície do letných škôl, podpory inkluzívneho vzdelávania a do žiakov zo sociálne vylúčených spoločenstiev.