Učitelia získajú väčšiu voľnosť pri spôsobe vyučovania
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Základné školy čaká veľká zmena systému vzdelávania. Ministerstvo školstva začalo testovať pilotný projekt, ktorý mení doteraz zaužívaný spôsob povinného učiva, ktorému sa museli žiaci venovať v konkrétnom ročníku. Nový typ výuky prebieha okrem Michaloviec, aj na ďalších 24 základných školách po celom Slovensku.
"Nechávame voľnosť učiteľom, aby našli ten spôsob ako dostať žiaka do maxima vedomostí," povedal minister školstva Branislav Gröhling.
V školách zostanú klasické triedy, jednotlivé ročníky sa však spoja do troch väčších celkov.
"Prvý cyklus bude zahŕňať ročník 1 až 3, druhý cyklus ročník 4 a 5 a tretí cyklus budú ročníky 6 až 9," upresnil minister.
Pedagógovia si budú môcť v rámci týchto cyklov presúvať obsah učiva podľa potrieb konkrétnej triedy. Toto vraj v našom školstve chýbalo aj pri prvej vlne koronakrízy.
"Školy majú problém, nemôžu prispôsobiť dostatočne vzdelávacie obsahy potrebám jednotlivých detí, ich schopnostiam a učebnému tempu a zároveň chýba prepojenosť medzi jednotlivými stupňami vzdelávania, aj obsahmi jednotlivých predmetov," povedala Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického útvaru.
Voľnosť učiteľov však bude kontrolovaná štátom. Ten definuje vedomosti, ktoré musia žiaci na konci týchto cyklov z jednotlivých predmetov ovládať. Cieľom je hľadanie súvislostí a nie mechanické memorovanie.
"Aby tí žiaci napríklad v predmete fyzika nepreberali to, čo ešte sa nenaučili v matematike. Tam nás to teraz v tých predmetoch veľmi, ale veľmi obmedzovalo," hovorí Monika Tomovčíková, učiteľka na ZŠ Okružná v Michalovciach.
"Chceme, aby na seba nadväzovali a aby učiteľ mal tú možnosť tieto predmety prepájať," povedal minister.
Do pilotného projektu sa môže zapojiť každá základná škola. Ministerstvo bude rozhodovať o plošnom zavedení tohto systému až po jeho odbornom vyhodnotení.
"Do dvoch rokov by sme chceli vedieť, ako pilot bude fungovať, aby sme naberali ďalšie a ďalšie školy," vyhlásil minister Gröhling.
Začiatok školského roka zneisťujú obavy z koronavírusu: